5 634 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Vattenburen golvvärme i platta i "svalt" förråd?
I vårt blivande hus kommer vi att ha vattenburen golvvärme ingjuten i plattan. Vågar man dra ut en slinga till ett förråd, som står på samma platta, där vi har för avsikt att ha frostfritt, eller ska man satsa på en elradiator istället? Risken är ju större att golvvärmeslingorna fryser sönder under ett utrymme där det är +5 °C än ett där det är +20 °C.
För övrigt, om slingan fryser sönder, kan man då bara koppla bort den och sätta en elradiator i förrådet som ersättning?
För övrigt, om slingan fryser sönder, kan man då bara koppla bort den och sätta en elradiator i förrådet som ersättning?
Javisst.. Men man isolerar ju rören fram till förrådet så att det sör inte fryser..
Och om man har lite grundvärme i förrådet så lär det inte frysa i slingorna heller.
Och om det fryser så är det bara att stänga av slingan och hänga upp en elradiator på väggen, som du sa...
Och om man har lite grundvärme i förrådet så lär det inte frysa i slingorna heller.
Och om det fryser så är det bara att stänga av slingan och hänga upp en elradiator på väggen, som du sa...
du säger att det är samma platta = slingan går ju i varm platta dit & tillbaka.SkaneErik skrev:
desutom är det ju slingan som värmer förådet, så så länge du inte stänger av slingan så kan den ju inte frysa.
du kan alltså inte ha termostat på denna slinga & du bör inte ha termostater på dom andra slingorna heller, då deta kommer att påverka flödet i denna slinga.
det finns många fördelar med att köra helt utan termostater, så det ska du sträva efter att göra oavsett hur du väljer att göra med detta föråd.
en annan fördel med att dra dit golv värme, är ju att det då finns golv värme om man i framtiden fill andvända utrymmet som bostadsyta.
Tack för era svar!
Kruxet är dock att om det blir strömavbrott, eller om cikulationspumpen av någon annan anledning stannar, så fryser rören mycket fortare i förrådet. Dock kommer vi att bygga huset i centrala Luleå, så strömavbrott kommer (förhoppningsvis) att tillhöra ovanligheten.
Hur som helst så har jag bestämt mig för att det får bli golvvärme i förrådet, och fryser det så får jag väl installera ett vanligt hederligt el-element.
Kruxet är dock att om det blir strömavbrott, eller om cikulationspumpen av någon annan anledning stannar, så fryser rören mycket fortare i förrådet. Dock kommer vi att bygga huset i centrala Luleå, så strömavbrott kommer (förhoppningsvis) att tillhöra ovanligheten.
Hur som helst så har jag bestämt mig för att det får bli golvvärme i förrådet, och fryser det så får jag väl installera ett vanligt hederligt el-element.
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Vad är rimlig kWh förbrukning nybyggt hus med vattenburen golvvärme platta på mark
Fritidshus -
Vattenburen golvvärme. Flytande golv på isolerad betongplatta. Hjälp med idéer. (Bilder)
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme: Har jag oisolerad platta?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme med spårad cellplast på betongplatta.
Utbyggnad och tillbyggnad