Hejsan

Har en snabb fråga angående vattenburen golvvärme i en äldre fastighet. Två oberoende hantverkare har rekommenderat det och ser inte något problem med det i min lägenhet som är en vindsvåning i huset.

Föreningen vill dock inte godkänna detta och säger att de är rädda att det ska förstöra värmesystemet i huset.

Bara intressant att höra vad folk säger. Rent generellt, skulle det vara något problem? Vad har det faktum att fastigheten är äldre? Fastigheten är byggd 1912...

Tack på förhand!

Jacob

På vilket sätt skulle det förstöra värmesystemet i huset???

Ingen aning och för att vara ärlig tror jag inte ordförande själv vet om det.

Men finns det några generella problem med att ha vattenburen golvvärme i köket när det gäller en äldre fastighet och vindsvåning?

/Jacob

Nej, det finns inga generalle problem.

om du kopplar in det på korekt sett med egen cirkulationspump, så vet ju inte husets värmesystem om att det är golvvärme där, lika lite som det inte vet vilken färg du har på radiatorerna i övriga huset.

om du kopplar in det på felaktigt sätt, med bara et rör så komer du själv få problem med att det blir för varmt & i aldra värta fall får du för högt flöde & då kan du "kortsluta" den slingan så alla andra radiatorer på slingan får sämrre flöde, vilket lerder till kallare tempratur på de radiatorerna.

Tack för svaret och skönt att höra.

Det är inte jag själv som ska göra det utan en hantverkare och hans firma som jag litar fullständigt på. Så ingen risk att jag själva klantar till det :)

Nu kom det en nu ursäkt och risk för läckage. Riktigt tråkig ordförande som först hänvisade till en besiktningsman. Kontaktade honom och hade hade inga invändningar mot det. Nu hade de kollat upp med en en annan besiktningsfirma som sagt absolut nej och hänvisat till läckage risken...

Riktigt tråkigt...

jacoblo33 skrev:
Nu hade de kollat upp med en en annan besiktningsfirma som sagt absolut nej och hänvisat till läckage risken...

Riktigt tråkigt...
Ja det låter ju liksom som ett beställningsjobb, de fick det utlåtande som de ville ha. Läckagerisken är inte större än från resten av det vattenburna uppvärmningssystemet i huset.

Är det bostadsrätt? Kom lite nya regler/lagar för inte så länge sedan som stärker den boendes självbestämmanderätt gentemot föreningen.
Du kan ju kolla upp lite mer om det om de verkligen har rätt att säga nej.

De har ingen rätt att säga nej om det inte bevisligen kan medföra skada på lägenheten eller andra problem för övriga hyresgäster. Typ så står det i lagtexten. Kollade när jag gjorde om min lägenhet. Det krävs verkligen speciella skäl för dem att neka.

Bättre med ett nytt modernt golvvärmesystem än gamla slitna radiatorer som KOMMER att börja läcka förr eller senare.

Intressant. Har hamnat på kläm med ordförande tidigare och känns väldigt personligt detta. Husets besiktsningman godkände inte det, varav vi kontaktade honom och han var helt okaj. Då vände han sig till någon besiktare på SBC (Sveriges BostadsrättsCentrum) som jag ska kontakta på måndag.

Värdelös när det gäller lagar. Vet du ungefär var eller vad jag ska söka efter? Vilken lag är det?

Någon som vet om det är vanligt med läckage om det är gjort ordentligt av fackman?

jacoblo33 skrev:
Intressant. Har hamnat på kläm med ordförande tidigare och känns väldigt personligt detta. Husets besiktsningman godkände inte det, varav vi kontaktade honom och han var helt okaj. Då vände han sig till någon besiktare på SBC (Sveriges BostadsrättsCentrum) som jag ska kontakta på måndag.

Värdelös när det gäller lagar. Vet du ungefär var eller vad jag ska söka efter? Vilken lag är det?

Någon som vet om det är vanligt med läckage om det är gjort ordentligt av fackman?
din ordförande verkar ju bäng
det finns ingen förhöjd risk för läckage vad gäller golvvärme, det enda som kan läcka är ju vid fördelaren som ändå skall göras så att läckage snabbt uppptäcks,
möjligtvis om man bygger om i lägenheten och ska flytta väggar , om man då skulle såga skjuta eller spika sönder en slinga ,

jacoblo33 skrev:
Börja i varje fall med att kräva att du ska ha nekande och motivering, inkl besiktningsmans åsik, SKRIFTLIGEN. Det behövs kanske inte mer för att denna ordförande ska fatta att han inte bara kan köra med dig.

Edit:
Lite läsvärt http://www.brfgardan.com/lag_text/andring_bostadsrattlagen.htm

"
När behövs styrelsens tillstånd?
Styrelsens tillstånd krävs för följande åtgärder.
...

2. Ändringar i befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten.

...
Styrelsen får inte vägra tillstånd till åtgärder under 1-3 ovan om inte åtgärderna är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Även om det t.ex. är fråga om en väsentlig förändring av lägenheten ska styrelsen alltså ha tungt vägande skäl för att inte ge tillstånd i det enskilda fallet.

Redigerat:
Stort tack för all hjälp. Ska ringa ordförande imorgon och kräva det. Problemet är tiden och att om han nu skulle dra ut på det så blir för sent. Men ska göra ett försök och se vad han säger...

Höjden av ironi. Vi fick plötsligt problem med värmesystemet i vår förening, vid närmare kontroll visade det sig att en innehavare pluggat ett par element och ersatt med elburen golvvärme...

...men hade han valt vattenburen dito istället så skulle det förmodligen inte föranlett några problem var expertisens utlåtande.

jacoblo33 skrev:
Ska ringa ordförande imorgon och kräva det. Problemet är tiden och att om han nu skulle dra ut på det så blir för sent.
Du kan ju säga att de besiktningsmän och hantverkare du talat med säger att det INTE blir problem och att du KOMMER att genomföra ändringen om du inte får invändningen skriftligt inom 5-6 dagar (eller vad som är lämpligt tidsram för dig). Det är som sagt BRF som ska ha ordentligt på fötterna för att kunna neka dig en ändring.

Om du istället för tillstånd får papper så får du väl lämpligen ordna papper från "din" besiktningsman som sa ok och från hantverkaren och kanske tom vad de tycker om anledningen du fått på papper från BRF.

Sen så får du väl visa dina papper och fråga BRFen hur ni lämpligen ska lösa åsiktsskillnaden utan att advokater eller dyligt blandas in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.