Hej!
Har precis blivit med bostadsrätt (byggd 2020) som jag varken lät besikta eller titta särskilt noga på innan affär.

Nu är jag frågande till hur golvvärmen i badrummet är tänkt att fungera. Bilderna visar vas jag tror är en vattenburen golvvärme. Reglage uppe på väggen kopplad med någon typ av tråd till termostat nere vid golvet. Termostaten (so hänger löst) reagerar när jag vrider på reglaget. Och med termostaten borta är "pinnen" i fullt utfjädrat läge. Röret som går ner i golvet där termostaten sitter är relativt varmt.

Men golvet blir inte varmt. Ser någon hur detta är tänkt att fungera och vad som eventuellt är fel?

Tack!

• Rör och anslutningar för golvvärmesystem på badrumsvägg, med termostat som verkar löst hängande. Kakelvägg och klinkergolv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat monterad på kakelvägg, potentiellt kopplad till vattenburen golvvärme i badrum.
    Skapa konto
  • Termostat med ratt monterad på kaklad vägg, inställningarna går från 1 till 4, märkt "COMAP".
    Skapa konto
  • Golvvärmeanslutning med termostatventil och rör, som är en del av vattenburen golvvärme i ett badrum.
    Skapa konto
Redigerat:
J JacobTh skrev:
Hej!
Har precis blivit med bostadsrätt (byggd 2020) som jag varken lät besikta eller titta särskilt noga på innan affär.

Nu är jag frågande till hur golvvärmen i badrummet är tänkt att fungera.
Du behöver nog komplettera med något att tycka till om eller diskutera.

D Dkvist skrev:
Du behöver nog komplettera med något att tycka till om eller diskutera.
Ursäkta! Råkade trycka iväg för snabbt, Bilder och förklaring på problem kommer..

Uppdaterade första posten nu!

Redigerat:
  • Gilla
Dkvist
  • Laddar…
J JacobTh skrev:
Ursäkta! Råkade trycka iväg för snabbt, Bilder och förklaring på problem kommer..

Uppdaterade första posten nu!
Jag saknar tyvärr kunskap för att säga vad det är vi tittar på.
De där rören som sticker upp måste gå någonstans för att termostaten och pinnen i vänstra röret ska ha någon påverkan. Typ en handdukstork eller något?

Tack för svar. "blindrören" till vänster skulle säkert kunna användas till en handdukstork. Men där de fäster i väggen går det rör genom väggen och senan ner i golvet i hallen. Jag tolkar lösningen som att den är för golvvärme och att man kan lägga till handdtukstork. Men varför det inte blir varmt i golvet är fortfarande oklart.

J JacobTh skrev:
Tack för svar. "blindrören" till vänster skulle säkert kunna användas till en handdukstork. Men där de fäster i väggen går det rör genom väggen och senan ner i golvet i hallen. Jag tolkar lösningen som att den är för golvvärme och att man kan lägga till handdtukstork. Men varför det inte blir varmt i golvet är fortfarande oklart.
Ja, jag missade kopplingarna in i väggen.

Är något av rören i väggen varmt? Kan du pilla på termostatpinnen i röret vid golvet och få lite rörelse i vattnet?

Hej!
Ja röret med termostaten på är relativt varmt. Mer ljummet kanske. Och stiftet i termostaten fjädrar fint så jag antar att den fungerar?

J JacobTh skrev:
Hej!
Ja röret med termostaten på är relativt varmt. Mer ljummet kanske. Och stiftet i termostaten fjädrar fint så jag antar att den fungerar?
Ta och mät temp på rören och koppla på termostat igen på röret och vrid reglage till max. Då får vi en indikation om det rör sig i rören om de blir varma. Annars kanske det inte är någon rörelse i rören.

Lite svårt att komma med mer kvalificerade gissningar från mitt håll tyvärr.

Du kanske har testat lite olika saker som du kan beskriva? Känns rätt rakt att det är termostat på rör som gäller och reglage till temp och mäta temp på rören eller golvet för att veta om något funkar. Mer avancerad funktion är nog inte tänkt.

Tack för alla svar, vilket fint forum!
Skall till lägenheten idag och tar med mig er input.

Är det ok med golvgenomföringar i badrum byggda 2020? Är golvet iskallt eller kan det vara så att värmen i vattnet inte är tillräcklig för att göra golvet märkbart varmt?

Tror inte du har golvvärme utan det är tänkt att kopplas in vattenburen handdukstork.

• Gilla
The Dankster och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Ursäkta felskrivning, byggår 2002 ska det vara. Och jag misstänker att det är som Riverground skriver, det är golvvärme men inte särskilt varmt. Klinkern på golvet är något varmare än kaklet på väggen och då har det väl någon funktion. av rören som går ner i golvet är det vänstra med termostat något varmare än det utan, så jag gissar att det finns ett flöde under golvet som kyler ner vattnet något längs vägen?

En relaterad fråga som rör ansvar i bostadsrätt; brukar installationer som golvvärme vara av föreningens ansvar eller den boende?

Vattenburen golvvärme blir inte speciellt varmt så ett "riktigt varmt" golv får man inte med det. De rören som sticker upp ser inte ut som något som skulle vara kopplat till golvvärme utan handdukstork eller ett vattenburet extra element

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Blindrören som sticker upp är som ni säger säkert förberett för handddukstork eller liknande. Men lägenheten är såld med golvvärme så jag utgår från att termostat och fjärrreglage ska kontrollera detta.

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för något golvvärmesystem. Utan att veta mer tror jag dessvärre att det inte finns någon golvvärme där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.