Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vattenburen Golvvärme eller radiatorer?

1. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    Hej alla! Har precis köpt ett 2plans vinkelhus byggt -79. Iprincip alla ytskikt är av renoveringsbehov och jag har planerat att ta rum för rum för att orka med då jag har tänkt göra all renovering själv. Första rummet jag tänkt börja med är vårt sovrum och har börjat gå i tankarna på att lägga in golvvärme då man liks gör det! Rummet ligger på övervåningen och sitter radiatorer i alla rum i dagsläget, Har bergvärmepump som uppvärmning. Golvets uppbyggnad är: Valv först, uppreglat och (isolerat tror jag) golv och sist en 22mm spånskiva med golvmatta på.

så nu till min fråga, skulle ni rekommendera att lägga in golvvärme? Finns det några nackdelar? Min plan var att prova att spåra befintligt golv och lägga golvvärme plåtar och sedan nytt golv på det. Alternativt riva ut befintligt golv och lägga färdigspårade spånskivor om det blir för mycket jobb att spåra själv. Detta för att spara på takhöjden. Tänkte också då att man skulle koppla golvvärmen direkt på radiator rören om det är en bra lösning? Någon som har några tips/ förslag? Bestämmer jag mig för att göra det i första rummet så kommer jag dra in golvvärme i alla rum i hela huset efter det.
    Tacksam för all hjälp!

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 29 277 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    En nackdel är att det lätt blir ett besvärande kalldrag från gamla fönster när radiatorerna försvinner, särskilt om tilluften kommer via otätheter eller spaltventil i fönstret.

Radiatorer ska ha riktigt varmt vatten medan golvvärme ska ha typ 25-gradigt vatten när det är som kallast så det behövs en shunt emellan för att få ner temperaturen.

3. J
    Medlem · Stockholm · 412 inlägg

Jeppson

Medlem
    Håller med Birigt att om det ska bli bra komfort bör man ha bra isolerat i väggar samt tak och även fönster med bra isolering.

Annars är golvvärme sååå skönt att gå på

4. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    okej, att tillägga är att huset har FTX ventilation med ett nytt Swegon aggregat! Och fönstrena är 3glas fönster från då huset byggdes. Tror du ändå man kan få kalldrag eller är det mindre risk då?

5. Luddis_1
    Husägare · Stockholm · 974 inlägg

Luddis_1Premiumikon: Hand

Husägare
    När vi rev vägg och gjorde om kök/v-rum (iofs entre plan och ca 50m2) så bytte vi bort fyra radiatorer mot ny golv värme, i samma veva böt vi ut fönster till 3 glas. Vi har inte haft några problem med kallras.

Enda nackdelen jag ser är att framlednings temp för golvvärme är lägre än radiatorer, så du behöver en shunt någonstans.

6. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    Joo det har jag förstått men som jag fattar det så lär jag väl måsta sätta minishuntar i varje rum? Iochmed att jag ska ta varje rum enskilt så antar jag att jag måste göra så?

• Laddar…
  7. Luddis_1

Husägare
    Nja. Beror ju på hur renoveringen går till väga, iofs svårt att veta hur radiatorrören är förgrenade i huset.

En större central går ju att använda som du pö om pö bygger på eftet att renoveringen fortlöper. Dock blir den obsolit om tanken är att alla rum ska ha golvvärme så som du önskade i första inlägget.

8. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    okej, kanske går att sätta en större central i källaren och dra allt dit? Vill helst inte ha någon låda på vägg i rummen eller så! Vill att det ska synas så lite som möjligt. Har ritningar exakt på hur alla vattenrör är dragna i golv så det kan jag nog luska fram!

9. Luddis_1

Husägare
    Japp precis så. Sedan kommer du höra att det inte går att lufta av systemet om shunten är lägre än slingorna, ta det med en nypa salt, allt går.

10. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    ok tack för svar! Gjorde du din golvvärme själv eller anlitade du för allt? Tänkte om du vet ungefärlig kvm kostnad i material?

11. D
    Medlem · 2 066 inlägg
    Har du treglas är inte kallras något stort problem. Kan du inte lägga in golvvärme nu och koppla in senare?

12. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    okej låter ju positivt då, Jo absolut kan jag göra det men måste ju ha nån värme i rummet under tiden och det kommer ju ta nått år innan resten av övervåningen är helt klart om du tänkte att det var av anledning att koppla allt tillsammans

13. D
    Medlem · 2 066 inlägg
    Lägg spårade spånskivor ovanpå befintliga golvet, bygger inte mycket. Är det en tät matta på golvet?

14. L
    Medlem · 17 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    då måste jag flytta upp alla dörrar i hela huset. Tror du det är besvärligt att spåra befintligt?

15. D
    Medlem · 2 066 inlägg
    Du har ju radiatorerna så länge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.