Byggahus.se

Vattenburen golv värme

1. C
    Medlem · 36 inlägg

CMbeach

Medlem
    Jag har klurat på att lägga in vatten buren golv värme i källaren med klinkers på, så efter lite sökningar om hur och vad man ska tänka på så har jag fått info om att isolera minst 20-25cm till golv.
    Det känns väldigt mycket tycker jag.. Nog för att backen är ALLTID kall men det är ju trots allt inte i nordpolen vi bor på eller krävs det så mycket isolering mot backen???

Finns det olika typer av isolering eller är det ngn standard typ som refereras till som golv fregolit där 20-25cm behövs. Eller finns det tunnare isolerings skivor som isolerar lika bra som denna standard isolering.

Och så ska jag dränera huset och finns det något jag bör tänka på där i samband med att golv värmen läggs in, om det finns ngt sätt att minimera kapilär krafterna som drar upp vatten i dom bärande väggarna iom att golvet är isolerat (fuktspärr neråt och åt sidorna men inte i dom nedre kanterna)

Finns det något som är rätt i dessa tankar?

Mvh
    Christer

2. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Re: Vattenburen golv värme

Om du ska isolera för golvvärme ska du ha minst 300mm cellplasisolering om du inte vill ha höga driftkostnader.

Anledning till det är att värme från golvvärmeslingorna ska gå upp och inte ner i grunden.
    Vi har i Stockholm 350mm till vattenburengolvvärme i plattan.

3. C
    Medlem · 36 inlägg

CMbeach

Medlem

Ok,

Läste inslaget i Vi i Villa:
    http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1894&categoryid=156&mode=ShowArticle

Wow, mitt hus e en 45a... inget bra alls om ska tro VV artikel. Så vida inte man bilar bort allt och gör om och rätt, vilket skulle innebära ta bort stora delar av botten plattan gräva, gräva lite till, singla, isolera som tusan och sedan gjuta och lägga på golv värmen och sist klinkers.

Hmm ett par dagars jobb, näe kanske lite mer...

Åter till ritbordet....

Eller finns det fler ideer om hur man skulle kunna göra, golv värme är trots allt lockande..

Mvh
    Christer

4. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Jag har fått rekommendationer på 50 mm isolering när jag gör om en befintlig källare och alltså inte bygger nytt. Det är flera olika golvvärmeleverantörer som sagt att det skulle räcka. Om det är rätt visar sig väl om ett par år...

5. Sweli

Sweli

Medlem

Det "fungerar" med 50mm, det "fungerar" också med ingen isolering. Frågan är vad värmen tar vägen :-/

Tänk på att dina golvvärmeleverantörer inte betalar dina el-räkningar.

De kan lova vad som helst bara för att sälja.

Innan vi bestämde hur mycket isolering vi skulle lägga i grunden (grundentreprenören rekommenderade 200mm)
    läste jag en massa tekniska rapporter och tabeller där man kunde se hur mycket värme man förlorar med olika tjocklekar på isolering. Det optimala för vattenburengolvvärme var 300mm för att få en bra driftkostnad, så att det mesta av värmen går upp till huset istället för ner till grunder/marken.

Att lägga mer isolering var enl rapporterna inte ekonomiskt försvarbart.

Starfighter:
    Vad ska du göra om det inte räker om ett par år?

Om du inte har plats för att lägga mer isolering försök hitta en annan metod för bättre isolering!

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 097 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag tror det är på sin plats med en lite mer nyanserad bild av vad man "måste" ha i form av isolering.

Har man en 1,5plans villa med 160kvm platta på mark och den huvudsakliga uppvärmningen kommer ur vattenrör i plattan, ja då ska man nog passa sig noga för att snåla på isoleringen.

Gör man en renovering av ett gammalt hus och vill få komfort i källaren, ja då får man säkerligen anpassa sig till vad som är praktiskt möjligt. Det kanske inte är så smart att gräva en halvmeter rakt ner bredvid sockeln där huset står - som gjort för att få sättningar. Det handlar antagligen inte heller om 160kvm utan betydligt mindre, 50-90 kvm? Om man på den ytan lägger 20 eller 30cm isolering har nog en ringa påverkan på driftskostnaderna totalt för huset.

Den som gräver i sin källare ska nog i första hand isolera för att inte dra på sig fuktproblem - driftskostnaderna kommer nog i andra hand. Får man dit 20-25cm ska man nog vara nöjd.

Det är också så att det är en extremt stor skillnad på att lägga 5 cm eller ingenting. "Driftsekonomin" har inte ett linjärt förhållande till tjockleken på isoleringen.

7. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Jo visst är det så att alla säger vad som helst för att få sälja sina grejer.
    Jag måste nog behålla den fina bilmaskinen som jag dyrt och heligt lovade hustrun att jag skulle sälja när jag var färdig med golven. Bara utifall att jag måste göra om golven ;D ;D ;D

Saken är den att vi bara kommer att köra komfortvärme på golvet eftersom jag har ett par element som hjälper till att hålla värmen uppe. Jag tänker i alla fall inte gräva ur mera än vad jag gjort hittills. Ska bli intressant att se hur mycket kostnaden ökar. Man får ju sätta det i relation till hur mycket mer yta man kan använda i huset.
    Några tips?

8. C
    Medlem · 36 inlägg

CMbeach

Medlem

Om jag förstår det rätt så har du "Starfighter" bilat upp golvet och lagt ner 50mm isolering. På det golv värme..

Får man fråga hur du gjorde lite närmare,
    Bila upp golvet, gjöt slätt, isolera med rören på eller hade du ngt annat förfarande med singel o dyl?

Skulle tro att om jag går vidare med mina golv värme planer så blir det mycket jobb med det, bila upp hela golvet och gräva ut under och lägga in singel, isolering, gjuta, rör och golv. Och ska jag ha golvet på samma nivå som i dags läget så behöver jag komma ner 1m varpå 1/2m är singel och 300mm isolering och resten gjutning och rör o golv.

Den tunga pucken är sättningar, finns det tips o råd om det, hur göra och inte göra..

//Christer

9. Sweli

Sweli

Medlem

Kan Isodrän eller platon vara en lösning ?
    Det är bara en fundering...

10. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Det härliga med att göra allt själv är att det tar en evinnerlig tid. Vad jag hunnit med hittills är att bila och gräva ur två rum och har ett kvar innan det är dags för isolering, värme och gjutning. Med andra ord håller jag på och bildar mig en uppfattning om hur jag ska göra.

Jag förberedde arbetet förra sommaren med att dränera om och sätta pordrän på väggarna så jag vet på ett ungefär hur djupt jag kan gräva i huset. Jag kommer alltså att lägga så mycket isolering som möjligt. De 50 mm jag nämnde tidigare var bara info från försäljare.

Funderar på om det här skulle kunna fungera:

Betong
    Golvvärme
    Armering
    Isolering
    Singel
    Markduk

Om man skulle lägga platon i botten borde man inte behöva varken markduk eller singel. Någon som provat platon under?

Eller att lägga typ pordrän som isolering för att få ett kapillärbrytande lager och alltså hoppa över singlet för att få ner mer isolering.

Vad tror ni?

11. H
    Medlem · 95 inlägg

Hubbe

Medlem

Hej,
    Intressant tråd ang tjockleken på isoleringen.
    Har två frågor
    1) Kan man istället för att bila upp befintlig platta lägga isolering direkt på och därefter golvvärmeslingor (om takhöjdne räcker vill säga)? Någon som har tips hur man kan göra?
    2) Jag har förstått att det kan bli fuktproblem i angränsande rum i källaren om man lägger golvvärme på oisolerad platta. Kan man förhindra detta genom att "bara" bila upp och gräva ut runt kanterna i det rum som ska värmas och isolera där för att förhindra fuktproblem?
    /Hubbe

12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 097 inlägg

MathiasS

Medlem

Just precis så tänker jag göra. Men utan singel som du säger - pordrän eller motsv är kapilärbrytande utan singel. Markduk vet jag inte om det behövs?

13. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Jag tänkte att markduken skulle förhindra att leran under huset går upp i det kapillärbrytande gruset eller pordränet. Alltså samma funktion som vid dränering.

14. A
    Medlem · Norrbotten · 91 inlägg

arnel

Medlem

Det är stor skillnad i värmebehov i en källare och ovan mark. Innan jag startade golvvärmen i min källare så hade jag ingen värme alls i stora delar (ca 60 m[sup]2[/sup]) av min källare. Även vid riktigt kallt ute < -20 så höll sig temperaturen kring +15 grader i källaren. Då kan det inte krävas på långa vägar lika mycket värme jämfört med ovan mark, således måste ju även förlusterna bli betydligt mindre.

Nu när golvvärmen är i drift kör jag med ca 32 grader framledningstemperatur och 20 graders skillnad ute gör endast någon tiondelsgrad i källaren. Jag har 10 cm isolering under plattan.

-- Arne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.