Byggahus.se

Vattenanslutning tvättmaskin

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag tänkte koppla in vattnet till nyinköpta tvättmaskinen. Såvitt jag förstår ska jag först montera en kulventil på röret och sedan skruva på flexslangen som kom med tvättmaskinen.

Det jag har svårt att klura ut är hur jag får reda på vilken dimension på kulventilen som kommer passa till röret och flexanslutningen.Nedan ser ni bild på situationen.
    Tacksam för all hjälp jag kan få.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 3.JPG

bild 2.JPG

bild 1.JPG

MVH
    Jonas

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Stäng av vattnet i huset.

Ta loss pluggen

Ta med fotona och pluggen till röraffären och be om rätt del/delar med kulventil som passar till pusslet

3. H
    Moderator · Nivå 25
    T-kopplingen som sitter där har troligen en s.k R15 gänga (kallas gäven G1/2). Det är givetvis svårt att se på bilden, men teoretiskt kan det vara en R10 gänga också.

Muttern till slangen är ofta en R20 gänga.

4. R
    Bannad Nivå 12
    Gör istället som så att du mäter diametern på vattenröret och diametern på mutterdelen, åk sen till rörshoppen och förklara vad du vill göra. Tänk på att du ska koppla tvättmaskin på röret som levererar kallvatten. Därefter stänger du av vattnet och börjar. Ska man vara petnoga ska du ha en kulventil/balofix som man kan stänga av vattnet när man reser bort tex.
    Normalt sett fäster man slangen på en blandare och där finns en anslutning för slangen och där finns också ett vred för att göra samma sak som jag beksrev med att stänga av vattnet.

Redigerat 20 apr 2015 20:19