Hej! Analaysen av Eurofins visar tjänligt med anmärkning pga turbiditet. Det rekommenderas kollas upp vad anledningen är. Hur gör jag det? Kan jag kolla i den djupborrade om det kommer in ytvatten, hur?

Min analys:
pH 7.8
alkalinitet 120 mgHCO3/L
järn 0,54 mg/L
mangan 0,19 mg/L
turbiditet 4.6 FNU
sulfat SO4 12 mg/L
totalhårdhet 5.7

Tjänligt med anmärkning (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning) pga turbiditeten p g a järnhalten (e, t). Turbiditet är ett mått på vattnets grumlighet och kan indikera en påverkan av ytvatten. Hög turbiditet kan även bero på förekomst av järn, lera, kaolit, borrslam och andra partiklar. Orsaken till onormala förändringar bör alltid undersökas. Järnhalten kan medföra utfällningar, missfärgning och smak. Risk för skador på textilier vid tvätt och igensatta ledningar. I vissa vatten kan olägenheter uppstå även vid lägre halter än 0,5 mg/l. Fluoridhalten har kariesförebyggande verkan. Anmärkningar: e = estetisk, t = teknisk

Ni som kan. Behöver ni veta några mer värden för att råda mig?
Hur kollar jag eventuella fel på vattnet in? Vilket filter?
Har bondgård med ganska stor konsumtion vatten. Skulle gissa motsvarande 2-3 hushåll.
Mvh

Järn och mangan övergår i oxidform (rostar) i kontakt med syre. Mycket av den turbiditet (grumlighet) du har på provet kommer alltså från ditt järn/mangan-tal pga syre i flaskan och tiden det tar innan provtagning.
Koncentrera dig på järn och mangan så löser du Turbiditen samtidigt.

M mogge_73 skrev:
Järn och mangan övergår i oxidform (rostar) i kontakt med syre. Mycket av den turbiditet (grumlighet) du har på provet kommer alltså från ditt järn/mangan-tal pga syre i flaskan och tiden det tar innan provtagning.
Koncentrera dig på järn och mangan så löser du Turbiditen samtidigt.
Tack för svar! Låter lovande

Ni har ett bra pH-värde och en hyfsad hårdhet.
Så titta på syreaktivering för att fälla ut järn/mangan till oxidform och sedan bara ett sandfilter. Då får du även en sedimentrening som ytterliga sänker turbiditeten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Ni har ett bra pH-värde och en hyfsad hårdhet.
Så titta på syreaktivering för att fälla ut järn/mangan till oxidform och sedan bara ett sandfilter. Då får du även en sedimentrening som ytterliga sänker turbiditeten.
Tack för info!

Nu har jag fått svar från Callidus och Aqua invent och de verkar ge samma lösning med luftning och sandfilter men priset är väldigt olika. Är det någon som på rak arm kan rekommendera någon firma?

En Micronizer och en syresättningshydrofor typ. Wellmate i komposit är bra. Sedan ett vanligt sandfilter med skiktad sand. Och en automatik som sköter backspolning ca var tredje fjärde dag.

M mogge_73 skrev:
En Micronizer och en syresättningshydrofor typ. Wellmate i komposit är bra. Sedan ett vanligt sandfilter med skiktad sand. Och en automatik som sköter backspolning ca var tredje fjärde dag.
Ok, så jag måste byta ut hydroforen också alltså?!
När du skriver vanligt sandfilter så verkar det finnas en massa olika. Inget namngiven?
Om man hittar ett begagnat, skulle man våga köpa det? Eller finns det risk att de är "slut"?

Har du en hydrofor kan du använda den och bara sätta en micronizer före.
Sanden är billig ca 1500:-, en begagnad tub med automatik fungerar toppen. En 1044 tub fungerar. 10 tum bred, 44 tum hög.

M mogge_73 skrev:
Har du en hydrofor kan du använda den och bara sätta en micronizer före.
Sanden är billig ca 1500:-, en begagnad tub med automatik fungerar toppen. En 1044 tub fungerar. 10 tum bred, 44 tum hög.
Så mina offerter på nästan 20 respektive 40 000 kr... Blir jag lurad?

Nja, det beror på vad offerten innehåller.
Men tyvärr utgår många företag utifrån deras egna produkter. Svavelväte och järn kan lösas på många sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.