2 452 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenanalys av dricksvatten - Söt obehaglig smak
Vilket test skulle nu rekommendera när dricksvattnet som kommer ur kranen och duschen av vårt nybyggda radhus smaka och lukta extremt söt eller plast? Vi misstänker att det kommer från nyinstallerade ledningar som kan vara av plast som i sin tur förorenar vattnet med Bisfenol A, men det kan även vara annat.
Synlab tester nog efter ganska många olika substanser, men man måste beställa ett test i taget som blir väldigt dyrt och förutsätta att jag vet vad det är. Finns det olika fördefinierade testpaket på marknaden som söker efter många olika substanser samtidigt? Det går knappt att förstå vad alla förkortningar betyder hos de.
Synlab tester nog efter ganska många olika substanser, men man måste beställa ett test i taget som blir väldigt dyrt och förutsätta att jag vet vad det är. Finns det olika fördefinierade testpaket på marknaden som söker efter många olika substanser samtidigt? Det går knappt att förstå vad alla förkortningar betyder hos de.
Det tar varje gång minst 30 sekunder tills det blir bättre som om jag måste tömma alla ledningar först, men om jag bara tar ett glas efter 1 minut så är smaken och lukten tillbaka till fullo.KristinaRT skrev:
Så det är alltså inga problem med inkommande vatten, utan problemet tycks finnas i huset.
Innan ni börjar beställa analyser hade jag pratat med den som gjort rörinstallationerna och pratat med evt grannar. Be också bekanta komma över och prova vattnet och beskriva lukt/smak för att få ett mer objektivt utlåtande.
Innan ni börjar beställa analyser hade jag pratat med den som gjort rörinstallationerna och pratat med evt grannar. Be också bekanta komma över och prova vattnet och beskriva lukt/smak för att få ett mer objektivt utlåtande.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dricksvattenrenare med omvänd osmos - letar tips och erfarenheter
Vatten & Avlopp -
Gammal övertrycksventil - dricksvatten - läker
Vatten & Avlopp -
Alu-pex slang i dricksvattenbrunn för att mäta grundvattennivå?
Vatten & Avlopp -
Dricksvatten i flera svenska städer överstiger kommande PFAS-gräns
Artikelkommentarer -
Branschregler - koppla dricksvatten nära värmesystem
Vatten & Avlopp