Har lite funderingar, som jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut.

Det gäller mina föräldrars hus, eller snarare förråd.

Dem har en putsad vägg sedan ett par år tillbaka
(Se bild)
Putsad vägg vid trädäck med fuktmärken, bredvid fönster finns en Buddhastaty i brunt och en kruka med planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det regnar mycket verkar det som att putsen släpper igenom vatten nere vid syllen till förrådet.

Jag har tidigare sågat upp väggen inifrån för att torka syllen och se om jag kunde hitta problemet utan resultat. (Se bild)
Fuktfläckar och mögel syns på nederdelen av en putsad vägg vid syll i ett förråd, vilket indikerar vatteninträngning.
Skapa konto

Nu vill hag ta tag i problemet innan det förvärras.

Där är fritt för luft mellan vägg och trädäck.
(Se bild)
Mellanrum mellan putsad vägg och trädäck, där vatten kan tränga in. Sikt mot bas av vägg med luftningsutrymme.
Skapa konto
Putsad vägg och trädäck bredvid ett fönster, med en stor kruka på däcket vid väggen.
Skapa konto

Vad är det som gör att väggen släpper igenom vatten?
Kan det vara fel på luftningen tro?

Ska se om jag kan få tag på fler bilder av hur det är byggt.

Googla på enstegstätade putsfasader så har du svaret på din fråga.
Sen gör inte trädäcket det bättre heller när vattnet slår mot det och stänker upp på väggen

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sen gör inte trädäcket det bättre heller när vattnet slår mot det och stänker upp på väggen
Ungefär vad jag kunde komma fram till jag också. Var nämligen ute efter lite input från någon annan. Tack för ditt svar.

Uppdatering:
Nu är problemet åtgärdat. Jag hittade en spricka i nedre kant vid dörren som ledde in vatten bakom putsen. Det är nu tätat, avfuktat och åtgärdat.
Nu läcker det inte in något vatten längre.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Men det stämmer som Matti_75 nedlåtande försökte förklara för mig, att det är en riskfyllt tillvägagångssätt att få en tät fasad. Men OM enstegstätningen är bra utförd och den är tät så ska den inte släppa in vatten om den inte skadas. Oavsett om jag Googlar ”enstegstätade putsfasader” eller har ett närliggande trädäck.
I mitt fall har det inte läckt in vatten tidigare och därför skapades tråden. Lite positiv anda skadar inte att ha i sin ton. Tack för input! 😃

Tack för visat intresse!

Mvh

Jävlar vad lättkränkt man kan vara, Matti_75 var inget annat än hjälpsam i sitt svar.

• Gilla
Tomture61 och 5 till
  • Laddar…
P Preb skrev:
Jävlar vad lättkränkt man kan vara, Matti_75 var inget annat än hjälpsam i sitt svar.
Ja det var han givetvis, och det påpekade jag i min kommentar också. Tyckte bara det lät på tonen som att det byggdes av mig igår trots rådande brister i den typen av tätning av konstruktion.

Jag ville definitivt inte vara otrevlig, är tacksam då han var den enda som svarat.

Nu är vi glada här!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.