Byggahus.se

Vatten tränger upp på källargolv

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej forumet! Gör mitt första inlägg efter att ha lurkat här ett tag.

bor sedan snart åtta år i villa i Stockholmsförort, byggår -69. Vid köp visste vi att källren var en risk - dränering hade inte gjorts om sedan huset byggdes (säljarna var de som en gång lät bygga kåken), och i två förråd fanns väggpanel samt plastmatta respektive plastplattor. Förråden ligger i fil; det ena i hörnet, med trappa utanför och en källardörr, och det andra längs en yttervägg.

Vårvintern 2014 installerade vi bergvärme. Tidigare fanns en elpanna från 2000. De tidigare ägarna hade satt upp temperaturen rejält i källaren, men efter bytet till bergvärme blev framledningstemperaturen lägre. Vi tyckte att det var rätt bra - tidigare var det 22-23 grader varmt i källaren, nu blev det behagligare med 20-21 grader.

Sommaren 2016 märkte vi att det luktade dåligt i ett av förrådsutrymmena. Plattgolvet i detta rum släppte på vissa håll och limmet under var förtvålat. Vi tog in en ”fuktdoktor” efter semestern som kunde konstatera att plattorna var kork-o-plast (detta geniala material), och en labanalys gav vid handen att de dessutom var limmade med asbesthaltigt svartlim. Rummet intill visade sig dessutom ha samma plattor under plastmattan.

Främsta fuktkällan var fukt som hade gått upp i vägg. Men det var också fuktigt precis vid källardörren.

Jag fick riva ut all väggpanel, och knackade bort fuktskadad gipsputs närmast golv, och därefter tog vi in en saneringsfirma som fick ta bort golvbeläggningen och sanera efter svartlimmet. Innan jul lät vi också dränera om kåken.

Vi kollade med ett par firmor om att fixa till utrymmena - knacka resten av putsen, sätta ny kalkputs samt nytt golv utan fuktspärr, typ betongglas. Eftersom de offerter vi fick in var skyhöga beslöt vi oss för att tills vidare låta den torra kalkputsen sitta kvar, och ha råa betonggolv. Det är trots allt bara förrådsutrymmen.

Första sommaren efter att dräneringen utförts kom det upp mindre mängder vatten på golvet Efter kraftigt regn. Dels vid den vägg som tidigare varit mest fuktdrabbad, men också mitt på golvet i det rum som ligger I hörnet. Jag hörde av mig till dräneringsfirman som inte hade någon bra förklaring. Jag har själv kunnat inspektera deras arbete och det är utfört enligt konstens alla regler.

Nu i våras dök det åter upp vatten på golvet, och ganska mycket av det, efter ett särdeles intensivt skyfall. Återigen både vid väggen och mitt på golvet, där vi olyckligt nog hade ställt lite blandat skräp, bl a ett hyllplan.

Jag vet inte riktigt vad vi ska göra åt detta. Att det kommer in vatten vid vägg känns inte helt orimligt, även om jag tycker att det är väldigt mycket. Men att det blir en stor pöl mitt i ena rummet känns väldigt underligt.

”Fuktdoktorn” spekulerade om det kunde finnas liksom en ”underjordisk bäck”. Vet inte vad jag ska tro om det. Kan dräneringen vara felaktigt utförd? Under källaren, längs båda rummen, går avloppet, som har sin början i garage som ligger utanför huset. Killarna som utförde dräneringsarbetet spekulerade i att det kunde vara stopp i avloppet från garaget och att det skulle leda till att det läcker. I min bok låter det inte helt rimligt och det stämmer ju inte heller med att vatten bara har dykt upp i samband med mer eller mindre häftigt regn.

Borde vi bila upp golvet för att undersöka? Kan detta rentav vara något som faller under dolt fel?

Bilderna: den första är det drabbade väggpartiet som det ser ut idag. Nån knapp vecka sen regn. De andra två bilderna är efter skyfallet i våras.

Tacksam för alla idéer och funderingar kring detta.

2. S
    Medlem Nivå 3
    Vad är det för lucka i hörnet?

3. P
    Medlem Nivå 1
    Gamla telefonledningar. Numera har vi in villafibern genom samma slang.

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Hålet i golvet då, vid luckan, är inte det misstänkt?

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Du säger att det kommer vatten när det regnar. Hur ser takavvattningen ut och var tar vattnet vägen?

6. P
    Medlem Nivå 1
    Vis hängrännor ned i mark, där det tas om hand av nya dräneringsrör. Så tycker inte att det borde komma en massa vatten underifrån. Kanske kan det ligga något i det där ”undervattensbäck”-snacket?

Marken huset ligger på var tidigare en hästhage, har jag fått veta av en äldre granne. Ofta översvämningar, lermark (gammal sjöbotten. Vår grundsula ligger dock på det som då var marknivå, och större delen av fyllnadsmassorna runt är bra, sten och sand. Dock en del lera och särskilt då utanför det problematiska hörnet...

7. M
    Medlem · Nivå 5
    Men takavvattningen ska inte gå till dränering. Det ska ledas i separata (täta) rör till brunn eller stenkista.
    Har du kopplat stuprör till dränering så är nog det boven.

/M

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, men menar du faktiskt det du säger, att takvatten går ner till dräneringen? Så ska det inte vara. Det ska ligga separata rör (inte dränrör med hål i) som leder vattnet till lågpunkt eller stenkista eller brunn. Skulle egentligen förvåna mig om dräneringsföretaget gjort på detta sätt.

OM det verkligen är som du säger skulle jag som en första åtgärd dela på stuprören och leda ut vattnet på marken och bort från huset, 4-5m bort.

Har du också fall på marken, bort från huset? Det är nästa steg...

9. GoC
    Medlem · Nivå 12
    Det går alldeles ypperligt att leda takvattnet till dräneringsrören. Men då måste det vara topslitsade rör, dvs dräneringsrör som bara har slitsar på övre halvan och fungera både som dagvattenledning och dräneringsrör.

• Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    hmm....ok....men det beror ju också på var vattnet tar vägen.....blir man inte av med volymerna från taket så spelar det ingen roll var slitsarna sitter. Fortfarande en nödlösning som jag ser det.

11. S
    Medlem · Nivå 14
    Fast det ska ju påpekas att en dränering inte på något vis klarar av att ta reda på vatten som stiger upp genom marken om det inte finns ett kapillärbrytande skikt. Vilket det sällan gör i äldre hus. Detta är ju sällan nåt som dräneringsföretagen talar om för enligt dem är ju en ny dränering ett måste. Även om det inte ens behövs........

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Nivå 11
    Vart rinner dränneringsvattnet (och ev dagvattnet!?)? Rören borde vara anslutna till en brunn. Kan man mäta nivån i den brunnen i samband med regn? Maxnivån i den brunnen måste ligga en bit under botten av källargolvet.

• Laddar…
  13. H
    Medlem Nivå 10
    Kan det inte vara så att dagvattnet går på avloppet på ena sidan huset? Då behöver det ju inte vara helt orimligt att det kanske är läckage i avloppet eller liknande som gör att det kommer vatten vid kraftigt regn. På vårt hus från -60 så går brunnar vid garaget in på avloppet och rinner sedan under hela huset och ut på andra sidan till kommunens ledning... Kanske långsökt men i alla fall inte helt orimligt tänker jag mig?

14. GoC
    Medlem · Nivå 12
    Jag tror att enklaste och mest troliga förklaringen är den som nämnts redan.
    Takavvattningen är kopplad till den nya fina dräneringen av plast, som gladeligen fyller hela grundläggningen med vatten då det regnar.
    Troligen var det tidigare kopplat på samma vis men med dränering av tegelrör, som fungerar fint att leda vatten i. De fungerar inte som en sil utan släpper in/ut vatten långsamt genom skarvar och själva röret.

• Laddar…