Byggahus.se

Vatten till badrum ÖV, hjälp mig välja prylar.

1. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Jag måste få upp kallt och varmt vatten till badrummet på övervåningen.
    En dusch/badkar, tvättställ och toa. Bara vanliga standardgrejer, inte takdusch eller likn.
    Vattnet ska från fördelare på BV, en våning upp, i ca 3-4 meter PEXrör, till en vatette badrumsfördelare under tvättstället (tänkte jag mig, jag har denna lösning i köket, och tyckte det var smutt).
    Sen från badrumsfördelaren till dusch, ca 6 meter PEXrör.
    Egentligen vill jag ha smala rör för att få fram varmt vatten snabbt, men inte för stort strömningsmotstånd. Hur är det, är LK's aluPEX tunnare men med lägre strömningsmotstånd? Dvs bästa valet?

Det är så förbålt svårt att få ihop rätt saker i denna magiska rörkrökarvärld. Rena svarta magin. :)

Jag har en sådan här fördelare på bottenvåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    blob.jpg

Detta har jag för mig är en Uponor WTR 3/4" och sen Uponors RiR med uponors kopplingar på.
    Men sen står det "Vatette" på kopplingen som går rakt till höger ...
    Hur har jag tänkt där? Blandat uponor och vattette...

Men rören åt höger skulle jag vilja kapa ner lite kortare, sätta in en förlängning på befintliga fördelare på höger sida, ta ut vattnet till övervåningen uppåt därifrån.
    Vad för trevliga grejer ska jag välja för att få ihop det?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fördelningarna på höger sida har vanlig rörgänga , bara skarva på med en uponor fördelare med en utgående 16 anslutning ( slang 16 ) den passar direkt på , gå upp till under handfatet till en fördelare till ,( ,VV och KV ) sen drar du cromade koppar rör om det är viktigt med rakt och snyggt , annars slangar och kopplingar till vad du väljer , stödhylsa invändigt till varje slang
    Kanske du behöver nya klämringar till de högra slangarna , det sitter nog stödhylsa i dom med
    tveksamt om dom kan tas och användas igen

3. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Nu börjar det brådska att komma fram till rätt val.

Men jag kör Uponor 15/25 RiR på bottenvåningen och har Uponor WTR-fördelare där.
    Så jag bestämde mig för att inte krångla till det, utan fortsätta med samma system.
    Så jag ska förlänga fördelaren i enlighet med vad Liteavvarje skrev.

Sen på övervåningen kör jag med vatette's badrumsfördelare under handfatet, därifrån en pipa till toa och två till dusch. Jag har typ samma konstruktion under diskbänken, där det grenar av till den andra vasken, så att det finns delar som passar att sy ihop det hela är jag ganska säker på.

Men nu verkar det som att den modell av väggbockfixtur som uponor hade förut, som jag använde då, har utgått, och istället har denna kommit:
    https://www.vvsforum.se/produkter/rorsanitet/nya-satt-att-fasta-ror/

Men nu ska det ju vara CC40 till vattette-fördelarna, så det betyder väl att det blir lite krångligt, att jag måste köra rören på ena sidan i en halvloop runt, för att inte krocka med rören på andra sidan ...?
    Är det någon som har koll?

4. S
    Medlem · 1 768 inlägg
    Varför inte använda Vatette egna väggbockfixturer om du ändå tänker använda deras anslutningar i badrummet? OM jag inte fattat fel så gör det ju inga egna PEX-rör utan är godkända med de flesta märken inklusive Uponor, LK, osv?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.