Byggahus.se

vatten radiator mistänkt felkopplad?

1. Beckvall
    Medlem Nivå 1
    Hej!

jag köpte ett hus i sommars som har en jordvärmepump med tillkopplad akumulatortank för vattnet. jag mistänker att radiator kretsen går åt fel håll. jag har 4st tp22 element som är relativt varma. och 5 tp 11 som bara blir varma den första 6 delen vid kopplet. samt så har jag en temp diferans på ca 2 grader på tp11 elementen på framledningen som är i botten och returen som är upptill.

jag har endast 15 grader i ett rum som är på 12 kvadrat och har ett element som är 1200x500 tp11. och över tp22 elementen har jag ca 18 grader i tempdiferans mellan uppe och nertill. dessa är dock jämn varma. går dom baklänges? samtliga schunt ventiler i termostatventilen är vidöppna. jag har 2 st cirkpumpar i serie så det beror troligast inte på dålig cirkulation. Radiatorn blir vart fram till tejpen. Framledning 43 grader vid 0 ute och det är 21 grader inne

mvh Petter

Redigerat
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Försök att hitta nån med värmekamera som kan ta en bild åt dig!

3. L
    Medlem · Nivå 14
    Din 1200X500 TP11 radiator verkar lite klen. Den ger ca 530W vid 55/45 graders vattentemp, 20 graders rumstemp. Det blir ca 35W/m2. Det kan funka i ett nytt välisolerat hus kanske.

Enklast att kolla om de är felkopplade är att känna på rören. Förutsätter att du har tvårörssystem. Den på din bild har tilloppet överst, och det röret ska vara varmast.

Optimalt temperaturfall är ca 7-8 grader vid värmepumpsdrift, så om du bara har 2 grader på någon radiator så bör du strypa den.

4. Beckvall
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Tack för svar. Det visar sig att värmesystemet har gått baklänges sen installation 2000. Jag har följt samtliga rör och de varma rörem går in i botten på samtliga element... det får bli ett skifte på rören till helgen. och hoppas på att temperaturen går upp och elförbrukningen går ner

5. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14

Koppla loss pumpen och sätt den rätt
    Den verkar sitta bakochfram
    Det var likadant hemma hos min morbror, pumpen satt på fel håll och hade gjort i flera år
    Det finns en pil på utsidan av pumpen som anger åt vilket håll vattnet ska gå.