Hej

Har 2 frågor som jag behöver ha hjälp :)

Fråga 1

Bilden jag har infogat, är det rätt kopplad? Finns det några risker eller har jag missat/gjort något fel?

Fråga 2

Brunnen är grävd och väl isolerad.

Min fundering/fråga är vattnet har börjat bli gul liknande och vattnet luktar lite. Vad kan detta bero på?

• Vattenpump i brunn med rör anslutna och etiketter för att visa rör in till huset och pumpdjup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pumpsystem i ett pumprum med etiketterade komponenter som motorskydd och tryckströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det regnat mycket sista dagarna? I så fall kan det vara ytvatteninträngning i brunnen. Antingen att brunnen inte är helt tät så att det rinner in fel väg eller att marken blivit vattensjuk så att marken inte renar vattnet tillräckligt.
Oavsett anledning så skulle jag ta ett vattenprov för att kontrollera om det bara är färg- och luktpåverkan eller om det även kan ha kommit in bakterier. Kolla med det kommunala VA-bolaget om de har ett ackrediterat labb och erbjuder vattenprov

H hjulia skrev:
Har det regnat mycket sista dagarna? I så fall kan det vara ytvatteninträngning i brunnen. Antingen att brunnen inte är helt tät så att det rinner in fel väg eller att marken blivit vattensjuk så att marken inte renar vattnet tillräckligt.
Oavsett anledning så skulle jag ta ett vattenprov för att kontrollera om det bara är färg- och luktpåverkan eller om det även kan ha kommit in bakterier. Kolla med det kommunala VA-bolaget om de har ett ackrediterat labb och erbjuder vattenprov

Tack för hjälpen. Ska kolla upp med något labb ang vattenprov

• Gilla
hjulia
  • Laddar…
Väldigt tveksamt att brunnen är grävd om du pumpar vatten från 30 meters djup.

Oavsett så brukar gulaktigt vatten tyda på humus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.