Byggahus.se

Vatten- och fjärrvärme kulvert i vägen för dränering

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Mitt första inlägg, läser som oftast.
    Vi bor i ett samfällighet och jag vill dränera gräsmattan. Har en kopplingspunkt i form av en brunn där regnvatten från taket hamnar. Tänkte koppla in mig där (bila ett hål för ett rör) på ett djup av ca. 90cm eftersom längden på schakten kommer att vara 30m med ett fall på 1cm per meter så vi på slutet hamnar på någorlunda djup där dräneringen kommer att fungera tillfredsställande. I detta fall blir det 60cm. Eller kan vi börja på ännu mindre djup, typ 80 eller 70cm?

Problemet är att den tänkta grävsträcka kommer att korsa kulvert innehållandes vatten och fjärrvärme. Varmt vatten och fjärrvärme ligger på samma djup och är isolerade medan kallt vatten röret/slangen ligger något djupare. Djupet på båda är okänt. Det går uppgifter från de boende, som har haft läckan i kulverten utanför huset, (samma ställe där jag ska korsa med dränering) allt ifrån 70/75 till 100 och även 150cm (vad de kommer ihåg när det sen grävdes upp för att lagas).

Kulverten ansvarar samfälligheten för. Nu gjorde jag ett "misstag" genom att kontakta en äldre herre som har länge suttit som ordförande, men inte numera, och fråga honom om han kände till djupet på kulverten.
    Nu har det gått så långt att han ska dra dit en snubbe från Svensk Maskinborrning (de jobbar med borrningar och sprängningar och inte med dränering, men han snöade in sig på de av någon anledning) som ska säga sin åsikt om hur man bör göra. Typ "expert" utlåtande.
    Dock, märker jag på hela hans kroppsspråk att han inte vill att det överhuvudtaget grävs över kulverten, inte ens med spade dvs. väldigt försiktigt. En gång slängde han ur sig:"Jag kan inte godkänna detta.", precis som om han fortfarande var ordförande. Gissar på att han glömde bort sig och gamla vanor sitter kvar.
    Och en replik i stil med att "styrelsen måste godkänna att man gräver över kulverten".
    Jag har tidigare pratat med sekreteraren i styrelsen som även gav mig kartor på hur ledningarna går i hela bostadsområdet och han visste vad jag tänkte göra men drog aldrig till med att styrelsen måste godkänna det.

Så, nu undrar jag vad kan hända om jag gör som jag tänkt och gräver över kulverten oavsett vad de säger (självklart försiktigt och utan att skada nåt), blir det några påföljder eller liknande?

Är väldigt less på det vattensjuka gräset. Marken består av 20cm matjord och sen kommer lera. Det plaskar t.o.m under hundens tassar och hon väger 5 kg.

Om det är någon grävare här som läser detta så jag vill gärna höra din åsikt också, om du har grävt en schakt som korsade kulvert, hur du gjorde och hur det gick, om du kännde till djupet på kulvert innan du började gräva...

Vänligen,
    //B-coy

2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Be styrelsen ordna så att någon kommer ut med sökinstrument och ritar ut exakt vart rören är. Sen är det bara att gräva en grop där så ser du vilka djup de olika rören ligger på. Att det skulle vara förbjudet att gräva vid rören har jag svårt att se, men huruvida det är ok att koppla på ytterligare dränering på takavvattningens system vet jag inte...

3. B
    Medlem Nivå 1
    Brunnen har han inte sagt ett ord om, han är bara rädd om kulverten. Men, väntar på besked från "experten" innan jag gör nästa drag.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200521_095010.jpg
    En uppdatering som avslut.
    "Experten" dömde till min fördel. Det visade sig att styrelsen inte kunde förbjuda ett skit. Det var bara ett sätt att avskräcka mig från att gräva.
    Iallafall, så hittade vi den "famösa" kulverten på ett djup av 75cm. Kulverten var inbäddad i grus 4-8 och vi grävde ner till 50cm med grävmaskinen och sen skyfflade vi försiktigt bort gruset till vi hittade rören.
    Sekreteraren i styrelsen kom och tog bilder på kulverten och bevittnade att allt var ok.
    Därefter la vi tillbaka 10cm grus som en säkerhetsmarginal och fortsatte med lägga dräneringsslangen. Nu är allt klart iallafall, kvar är bara att köra bort leran som vi grävde upp. Jag ville inte lägga den tillbaka ovanpå gruset eftersom jag var rädd att den skulle skära av vattnets väg ner till dräneringen.
    Bifogar bild på hur kulverten såg ut. Allt låg på samma djup, trots att enligt ritningen skulle kallvatten röret ligga djupare än de tre kraftigare rören med varmvatten och fjärrvärme.