Vad kan jag som ägare ställa som krav om kommunen får för sig att sätta servitut genom hela min trädgård?
Fick ett brev förra veckan från lantmäteriet att kommunen vill bygga en stamledning med vatten och avlopp genom hela min trädgård och 8 trädgårdar till.
Jag vill så klart inte detta, då det kommer sänka värdet på huset, samt har vi planer på att bygga ett attefallshus där. Sedan kommer hela min häck som jag har lagt 30 000kr att rivas bort. Också 10st äppelträd och ett fläderträd.
Vad kan jag som privatperson göra? Tror ni man får en rimlig "skadestånd" eller får jag ingeting alls?
Om de säger att jag får kompensation ska jag godta det, då jag förmodligen inte får något om det går igenom utan min samtycke?
-
-
22 maj 18:39 #2
När kommunen lägger ledningar i mark
som inte är kommunal upprättas först
servitutsavtal med fastighetsägaren. I vissa
fall gör senare lantmäteriet en
ledningsrättsförrättning för den allmänna
anläggningen (kommunens ledningar).
Ledningsrättsområdet/servitutsområdet
följer ledningen med 6 meters bredd och
är till för kommunens anläggande,
underhåll och reparation av ledning,
brunnar etc. Inom området får byggnader
eller träd inte finnas. Schakt och
sprängning är inte tillåten. Vid tecknande
av avtal utgår en engångsersättning till
fastighetsägaren. -
22 maj 19:29 #3
Du för ersättning för pågående markanvändning, alltså inte för sånt du planerat att göra typ bygga attefallshus.
Ersättningen ska motsvara marknadsvärdeminskingen av din fastighet + 25%. Kan bli en hel del pengar för en bostadsfastighet. Man kan även få ersättning för tomtanläggningar så som häck, prydnadsträd mm. Det är lantmäteriet som värderar om det inte är så att man kommit överens med kommunen om något.
Man brukar kunna få mer ersättning när man kommer överens med ledningshavaren eftersom det går snabbare för dom och förrättningskostanden blir lägre. Men ersättningen lantmäteriet kommer fram till är ju oftast skälig utifrån den praxis som råder. Sen att många tycker den är för låg är en annan sak.- Laddar…
-
22 maj 19:41 #4
-
22 maj 19:44 #5
-
22 maj 20:02 #6
Vid värderingen som lantmäteriet gör får dom räkna mer utifrån schabloner.- Laddar…
-
22 maj 21:16 #7
-
22 maj 21:30 #8
-
22 maj 21:32 #9
Karta över sökningen av ledningsrättsområde. Kollade med linjal och det är 6m brett område.
Vill verkligen inte att detta går igenom om man inte får plantera häck igen på samma ställe. Detta då våran granne redan innan har försökt sno tomdela och vi fick lägga massa tid för att få tillbaka den delen. Med detta servitutet blir det i sådant fall att jag får plantera in häcken 2m eller inte ha häck huvud taget då grannes tomt till hus blir runt 4m.
Och jag vet att han vill ha min mark. -
Besserwisser · E · 21 009 inlägg 22 maj 22:0122 maj 22:01 #10
Det borde definitivt gå att ha en häck på ytan. Men gräver ju inte upp ledningar särskilt ofta om man säger så. Men om de behöver gräva i framtiden får du sannolikt inget för häcken då.
- Laddar…
-
Medlem · Sörmland och stan · 12 179 inlägg 22 maj 22:04
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 12 179 inlägg
- 16 885 gillningar
- 1 144 bilder
22 maj 22:04 #11Varför följer inte ledningen gatorna som brukligt är?
Och här: Varför ligger inte ledningen utanför tomterna så att intrång inte behöver göras:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
-
Medlem · Sörmland och stan · 12 179 inlägg 23 maj 17:34
Claes Sörmland
- Medlem apr 2015
- 12 179 inlägg
- 16 885 gillningar
- 1 144 bilder
23 maj 17:34 #13
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Min erfarenhet av hur LM tillämpar motsvarande skrivning i anläggningslagen (eget fall samt att jag läst ett exjobb om det) är att typ det mesta som kommunen tycker är en mindre avvikelse är en mindre avvikelse. Men det hindrar ju inte att kommun och Lantmäteriet har fel emellanåt och är för generösa med mindre avvikelse. Men det får man bara veta om man överklagar beslutet. Just detta borde dock finnas väldigt många fall av så vi inväntar att de mer kunniga skribenterna kommer med det relevanta rättsfallet som tydliggör situationen.
EDIT: Läste i mitt favoritexjobb och här är ett Mark- och miljödomstolsfall som gäller just detta med ledningsrätt och vad som är en mindre avvikelse enligt ledningsrättslagen. Tyvärr förlikades parterna så vi vet inte vad domstolsväsendet skulle ha sagt. Men begär ut fallet och läs på argumenten:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=5462941&fileOId=5462949Redigerat 23 maj 17:42- Laddar…
-
23 maj 19:08 #14
LM och kommunen brukar nog vara generösa med mindre avvikelse om det finns en överenskommelse men finns det inte avtal så har jag nog uppfattningen om att LM inte är så generösa med mindre avvikelse utan tycker kommunen får fixa till sina detaljplaner om man vill frångå dom. Kommuner tror generellt att bara för dom säger att det är en mindre avvikelse så ska LM också tycka det. LMs i ställning är inte riktigt samma har jag fått för mig.- Laddar…
-
Medlem · Sörmland och stan · 12 179 inlägg 23 maj 19:30
Claes Sörmland
- Medlem apr 2015
- 12 179 inlägg
- 16 885 gillningar
- 1 144 bilder
23 maj 19:30 #15