vatten/luftvärmepump vilken effekt bör man ha?

4k läst  8 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vi ska börja bygga hus i vår det blir 1 1/2 plans med en yta på 180kvm. Någon som vet med sig hur stor effekt man kan behöva. Har hört att man ska räkna med 45w per kvm? Kan det stämma? Det betyder alltså att man ska ha en pump med en effekt kring 8,1kw eller? Hör gärna ev er om era erfarenheter. Ska bygga i mellansverige.
    /goois

2. J
    Medlem Nivå 1

Re: vatten/luftvärmepump vilken effekt bör man ha?

Hej
    köp så stor pump du kan=)
    jag skulle alldrig gå under 12 kw

3. H
    Medlem Nivå 1

Hej!

Vad jag fått veta om värmepumpar så upp till 200kvm bör effekten på pumpen ligga på detta sätt. Pumpen ska vara betecknad med följande siffror. 12:a och 4,2 och en Panasonic. Jag kan ta reda på vad betäckningarna betyder om du vill.
    Helena

4. J
    Medlem Nivå 1

hej
    ska du köpa en bergvärme pump så hjälper din återförsäljare dig med kalibreringen av storlek
    ett bra mått e 50w per m2

funderar du på luft vatten pump så köp stoort alldrig under 10kw pump gärna större
    typ en 14 kw
    det e ju inte roligt å måsta stötta med ström då det är 15 grader kallt

5. G
    Medlem Nivå 1

Tack för alla svar=) Har nämligen hört att det ska räcka med en pump från sanyo på c:a 8 eller 9kw men det låter väldigt lite och när jag va på Hus och hem mässan i sthlm så sa dem att man skulle ligga runt 10kw. Men det är alltså värt att satsa på så stor som möjligt det är ur ekonomisk synpunkt bättre med för stor än för liten??

MVH/goois

6. O
    Medlem Nivå 1

Köper du en överdimensionerad on/off pump så bör du köra den mot acktank för att minska antalet start/stopp och därmed slitaget på kompressorn.

Slår du däremot till på en inverterstyrd så spelar det ingen roll om den är överdimensionerad, det är snarare bättre eftersom den ger bättre COP på dellast.

7. O
    Medlem Nivå 1

Undrar lite vad du menar? En 12:a borde ju betyda att det är en 12kw vi pratar om, men vad 4.2 står för får du nog förklara. Såvitt jag vet gör inte Panasonic några luft/vatten pumpar men jag kanske missat det...

8. G
    Medlem Nivå 1

Ja det där med on/off pump har jag förstått att man ska vara "försiktig" med eller alltså som du skriver att den inte ska slå av och på hela tiden. Men interverterstyrd hmm vet inte om jag hört nåt om det? Har du nåt förslag på en sån pump tex ivt eller nibe eller nåt liknande. COP lessen jag vet inte riktigt vad du menar.

/charlotte

9. O
    Medlem Nivå 1

De "stora" tillverkarna(Ivt, Nibe, CTC mfl) har i dagsläget bara on/off.

De som har inverter är Daikin Altherma, Acqua Inverter(har en sån själv) + ett par till.

Kan inte säga att jag vet att inverter är bättre eller sämre än on/off, men jag är nöjd med den jag har hittils i alla fall.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: