Hej.

Håller på med en storrenovering av min stuga.

Vatten är indraget men hur gör jag sen.

Här är en ritning på hur planen ser ut
Ritning av stugans vattenplan, visar kall- och varmvattenledningar samt placering av tvättmaskin, diskmaskin och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallvatten kommer in genom golvet med PEM slangen.

Från PEM slangen ska det kopplas vidare till tvättmaskinen mm och där någonstans ska även
varmvattenberedare kopplas in och fördela varmvattnet vidare.
Men hur ser dessa kopplingar ut och hur kopplas dom??
Tacksam för svar. Fortsätter tråden i nästa inlägg...

Redigerat:
Fortsättning...
Här är ritningen på väggen i tvättstugan där vattnet kommer in:
Färgglad schematisk ritning av vatteninstallation med etiketter, kopparrör, en planerad luftnippel och en figur med frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även en ide om att koppla på en luftnippel för att blåsa/tömma systemet helt på vatten vintertid.

Även om jag troligtvis kommer ha plusgrader även på vintern så skulle det kännas skönt om det var tomt!

Kommer dra synliga kopparrör till allt förutom till köket där jag har förberett med pexslang under golvet.

Väldigt tacksam för tips och hjälp om vad som jag kan behöva för kopplingar.

Redigerat:
Eget eller kommunalt vatten?
Vid kommunalt vatten brukar det oftast sitta en vattenmätare precis efter att vattnet kommit in i fastigheten. Vattenmätaren ska sitta i en vattenmätarkonsoll.

Eftersom du ska tömma systemet inför vintern så måste det vara fall på alla vattenledningar så att vattnet kan rinna ut.

Är det torpargrund?

Jag funderar på om du ska ha fördelarskåp i taket i tvättstugan. I fördelarskåpet kan då monteras en vakumklocka på KV-/VV-fördelningarna. Det går även att montera en anslutning så att man kan koppla på tryckluft för att blåsa rent ledningarna.

Demmpa Demmpa skrev:
Eget eller kommunalt vatten?"

Jag funderar på om du ska ha fördelarskåp i taket i tvättstugan. I fördelarskåpet kan då monteras en vakumklocka på KV-/VV-fördelningarna. Det går även att montera en anslutning så att man kan koppla på tryckluft för att blåsa rent ledningarna.
Det var något nytt för mig låter som en intressant idé.

Det är vatten från egen brunn.

Är det torpargrund?
Ja det är det.

Tack för ditt svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.