Vi köpte förra året ett hus där det finns radonsug installerat i källaren med smala rör ner igenom golvet. När vi flyttade in var själva sugen inlämnad på service, men den installerades strax därefter och allt fungerade utmärkt. Men så kom hösten och vintern och det blev kallt. Då började vi märka av att det ”sörplade” i ett av rören, det lät som att det försöktes suga upp vatten. Tänkte inte så mycket på det till att börja med. Men vartefter dagarna och veckorna gick så blev det värre, nu låter det från flera rör och det hörs att det är en hel del vatten som sugs upp och låter så vi hör ända upp på övervåningen. Därför valde jag att stänga av radonsugen tills jag vet om det på något sätt kan skada sugen och hur vi ska kunna åtgärda det. Så, vad kan vara problemet? Kan vi lösa det själva eller behöver vi ringa hit en tekniker? Om det spelar någon roll så är det värmegolv inlagt i de rum där rören låter.

Varm luft med hög relativ luftfuktighet som kyls innan det kommer ut till uteluften och kondens fäller ut. Har samma problem själv har isolerat röret på utsidan huset och det gjorde stor skillnad samt på röret efter radonsugen gjort lutning mot en lägsta punkt där det är borrat ett litet hål med en slang till avloppet.

4 43567 skrev:
Varm luft med hög relativ luftfuktighet som kyls innan det kommer ut till uteluften och kondens fäller ut. Har samma problem själv har isolerat röret på utsidan huset och det gjorde stor skillnad samt på röret efter radonsugen gjort lutning mot en lägsta punkt där det är borrat ett litet hål med en slang till avloppet.
Problemet här är ju inte att det låter vid radonsugen utan att vatten sugs upp i de smala rören som går ner i marken. Alltså där radonet ska suga in. Och som jag tänker mig borde ju luften som sugs in från under huset vara kallare än inomhus, alltså borde det ju inte bli kondens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.