Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vatten i 50 mm rör i platta

1. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Hej

Jag har lite små panik och hoppas någon har ett bra svar på detta. :(

Vi bor i ett hus vi byggde med Mjöbäcksvillan 2010-2011, huset står på platta med vatten buren golvvärme, i golvet har vi även lagt ner 50mm slang för att dra nätverk mm igenom.

Förra året märkte vi att vi började få silver fisk i hallen nere men då det var under vinter tid tänkte vi att det måste varit från ungarnas blöta kläder dom slängde på golven hela tiden och att vi inte fyllde på vattenlåset i duschen på nedervåningen.

I dag skulle jag byta en Tp kabel som ligger för sig själv i ett 50mm rör (kablen är ca 10mm) då den blivit obrukbar på 3 av sina par, när jag försökte röra kablen så sitter den som gjutet (flyttar sig inte en mm)
    Så då tog jag en nylonlina och försökte köra igenom men det blev total stop efter några meter,

När jag då drog tillbaks linan är den genom sur och luktar riktigt illa och "vattnet" sved på händerna.
    (har spruckna händer ska tilläggas)

Min fråga är vad sjutton kan ha hänt? hur kan detta ske i efterhand? första gången vi körde i linan (när vi la i nuvarande kabel) var det inga problem (lite segt men det är ganska många meter) kommer man behöva såga upp hela golvet eller vad gör man nu?

och gäller detta på garantin? Det måste väl gå som någon form av bygg fel?

/Chali

Redigerat 12 jan 2014 01:01
  2. roland53
    Medlem · Skåne · 4 344 inlägg

roland53

Medlem
    Varför blandar du in silverfisk i samanhanget med stopp i kabelröret? Misstänker du något samband?:confused:

3. Bödde
    Medlem · Kronobergs län · 1 124 inlägg

Bödde

Medlem
    Antagligen för att silverfisk gillar fukt :)

Går röret ner i materialet under plattan eller ligger det ingjutet helt och hållet i plattan?
    Om det ligger under plattan måste det ju blivit något hål på röret och sedan har det stigit markvatten/små gruspartiklar upp i röret och satt igen det. Plattan kan ju faktiskt röra på sig så det finns ju risk att röret brustit pga det.

4. roland53

roland53

Medlem
    Förvisso sant, men silverfisk lever inte fukt utan av annat....

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...EZVFzNVnAy-tj0w&bvm=bv.59026428,d.bGE&cad=rja

Beträffande slangen; Har själv råkat ut för något liknande. Drog in rör för internet/kabel-TV. När kabeln skulle dras visade det sig vara helt stopp.
    Slangen hade då tryckts ihop av jordmassorna. Kan tänka mig något liknande har hänt här. :confused:

5. Bödde
    Medlem · Kronobergs län · 1 124 inlägg

Bödde

Medlem
    Men de trivs i fuktiga miljöer, det var därför jag gjorde kopplingen (det var fukt i röret) åt dig eftersom du inledningsvis inte gjorde den själv (du frågade TS varför han berättade om sina silverfiskar).

Mvh

6. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Hej vad jag förstår ligger rören ingjutna mellan isolering och betong.
    jag drog parallellerna till silver fisk då de gillar fukt (som Bödde skrev)

Kan det vara glykol som ligger i röret? tänker om vatten system läcker (då det luktar mysko och svider om man får det på händerna)

/Chali

7. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Vad är det för typ av 50 mm rör och har du dragit kabeln efter huset var klart.
    Det är kanske lite onödigt att blanda in hustillverkaren för dom har nog troligtvis inget med det att göra, det ser du lätt om du kollar dina avtal om vem som gjort vad.

Redigerat 12 jan 2014 13:34
  8. roland53

roland53

Medlem
    Du har väl inte glykol i vattensystemet!!?? Om du har frostsäkrat ditt golvvärmesystem bör det vara en spritblandning numera.
    Om ditt golvvärmesystem läcker bör du ha märkt detta genom att trycket i expansionstanken har sjunkit?

9. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Hej igen

Det är vanligt gult rör med slät insida, Det var hustillverkaren som la dit rören och det var meningen dom skulle vara till nätverk mm, däremot la vi i Tp kabeln.
    Hur menar du att jag inte ska blanda in hustillverkaren? det är ju dom som lagt rören?

a ok då är det nog sprit blandning och inte glykol (jag har ingen aning vad som brukar vara i vatten system, bara att det inte var rent vatten) Med andra ord läker nog rören ganska lite, vi brukar fylla på ca 2 gånger om året, (det roliga är att jag påpekade detta under det första året men blev tillsagd att det är för det är luft systemet.

/Chali

10. roland53

roland53

Medlem
    Ja, den första tiden kan det vara lite luft i systemet, men det borde vara urluftat nu.
    Har du luftat något själv på systemet?
    Hur mycket vatten har du fyllt på?

Det kan kanske som du skriver vara skäl att fundera på om du har en läcka :(

Om du nu har frysmedel i ditt system (om det nu är nödvändigt ?)

så är det kanske skäl att kolla koncentrationen, om du nu har fyllt på mycket vatten?

11. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Det hör väl knappast till vanligheterna att man har frostskydd, varken sprit eller glykol, i värmesystemet/golvvärmen i en vanlig villa. Detta har man möjligen i en sommarstuga som ska stå oeldad på vintern.

Varför skulle vätska från en läcka från golvvärmen transportera sig genom betongen och in i ett annat plaströr, låter också ganska osannolikt.

Tror du ska leta andra fel istället.

Var mynnar och hur ser in resp. utlopp ut för kabelröret? Kan det komma in vatten i någon ände av röret tex fritt luftflöde genom röret som skapar kondensvatten. Möss i röret som dött och fastnat eller ungarna som petat ner någon liten sak etc.

Om kabelröret ligger ingjutet i plattan så kommer inte röret att kollapsa nu utan skulle gjort det redan vid gjutningen.

12. blackadder
    Medlem · västra götaland · 970 inlägg

blackadder

Medlem
    Kan det vara kondens?

• Laddar…
  13. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Du skriver;

" Vi bor i ett hus vi byggde med Mjöbäcksvillan 2010-2011, huset står på platta med vatten buren golvvärme, i golvet har vi även lagt ner 50mm slang för att dra nätverk mm igenom. "

Är det du, eller är det Mjöbäcksvillan som har gjort det på en formell beställning från dig, och vem är det som dragit kabeln, när drogs kabeln före eller efter huset restes.
    Golvslingorna skall dessutom vara provtryckta före betonggjutningen och efter installationen av systemet. Därefter så behöver systemet luftas och därmed oftast fyllas på med vatten. Att det vattnet skulle letat sig ut genom värmerören och genom betongen in i det gula röret är ( näst intill ) en omöjlighet, då det skulle sugas upp av betongen och därmed inte finnas något som kan ta sig in i ett gult kabelskyddsrör som troligtvis är dubbelväggigt (svart insida )

14. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 887 inlägg

pelpet

Medlem
    Vattnet luktade urk. Kan det vara avloppsvatten?

15. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Hej

Jag talade med Mjöbäcksvillan i går och det var lugnande besked, om det är något fel står dom för det =)

Men dom undrade om jag kunde kolla upp det först med en kamera vilket jag tycker är helt ok, fick jag ju en giltig anledning att in handla en inspektionskamera med lång kabel ;-) (det blev mycket billigare att köpa en egen än att anlita tex spolbilen ) Så nu får jag hålla mig till tåls några dagar tills den kommer (köpte en på ebay med 720p och 5 meter kabel som hade hyfsad bild). Återkommer förhoppningsvis med svaret på denna gåta snart.

/

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.