Byggahus.se

Vatten genom fönster under balkongen, dolt fel?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag har för 7 år sedan tillsammans med min fru köpt ett hus på landet.
    Vi fick med besiktningsprotokoll från Anticimex som påtalade alla bristerna och jag har varit medveten om dessa och har under årens lopp rättat till dessa på eget bevåg eller av hantverkare.

En liten fundering har dykt upp. I köket på undervåningen så läcker det in vatten när det regnar under en längre period. Då är det under balkongen som det sipprar in vatten.
    Värst var det i somras då det var så där väldigt torrt ute och sedan kom det en hygglig regnskur. Det rann på rätt ordentligt. Det inspektören från Anticimex hade påpekat var att den övre relingen på balkongen går in i huset, alltså har man sågat upp ytterpanelen för att föra in balkongräcket där.

Men jag tror inte det är felet, det ser ut som om balkongen lutar inåt mot fasaden. alltså samlas allt vatten mot fasaden och sedan blir det givetvis någonstans det tränger sig in. Men är inget jag har belägg för.

I det inglasade partiet under balkongen så har man satt takplåt i taket samt hängränna och stuprör innanför i stället för utanför. Det droppar in lite här och där, men man såg direkt att inglasningen inte är gjord av en hantverkare.
    Det jag är rädd för är att det kan ha uppstått komplikationer sedan utbyggnaden gjordes på huset 1991, det har jag inte belägg för heller i nuläget. Börjar bli lite orolig för att kortsidan på huset måste totalrenoveras.
    Vad säger ni, är det ett dolt fel som vi kan få ersättning för att rätta till?

2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det verkar ju ha synts tydligt från början att konstruktionen var tveksam, vilket gör att köparens undersökningsplikt utökas. Så det är knappast något dolt fel.

3. O
    Bannad · Nivå 15
    Problemet är väl att en balkong kan vara en riskkonstruktion.
    Men du har inte haft något problem de senaste 7 åren att de regnar in?

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Är det 24 år gammalt så är det ingen överraskning att det kan vara dåligt. Dessutom ett bakfall upptäcker man lätt med ett vattenpass, alltså inte dolt. Såg man direkt att det inte var gjort av en hantverkare så visste du ju om det när du köpte huset vilken då borde resa aningar om att kanske inte allt står rätt till.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag nästan misstänkte det att man skulle kollat det mer noga.

Det har bara skett vid stora regnmängder, vilket alltså inte är ofta.
    När jag menar att det inte är fackmannamässigt gjort så är det själva inglasningen jag syftar på och inte själva balkongkonstruktionen. Ja eller vad jag vet. :)

6. B
    Medlem Nivå 1
    Jo, i somras när det regnade mycket efter torkan och sedan har det skettkanske 3-4 ggr tidigare, men bara under max ett dygn så regnen inte brukar vara sådär kraftiga allt för ofta.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag ser flera problem här med att få detta till ett dolt fel.

Det mest uppenbara är ju att du har baklut på balkongen, detta borde upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt. Överhuvudtaget låter det som du hade flera tveksamheter i konstruktionen som borde föranlett en djupare undersökning. Framförallt eftersom balkonger och deras anslutning till huset är en oerhört vanlig felkälla.

Men OM vi nu tänker oss att det faktiskt inte fanns någonting som gick att upptäcka inom unders. plikten. Då kommer ju frågan, varför anmärka på detta nu efter 7 år?

Antingen så har det inte regnat in förrän nu. Då måste man fråga sig om det fanns något fel vid köpet, eller om det uppkommit efteråt. Säljaren är inte ansvarig för fel som uppstår efter affären.

Eller så har det regnat in under de här 7 åren, och då har vi problemet att du som köpare är skyldig att anmäla ett fel omgående när det upptäcks, om du vill ha ersättning.