Byggahus.se

Vatten/Frostsäker stensättning på bro som är tak till matkällare

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi försöker komma fram till vad som skulle vara den bästa lösningen för vår yttertrapp som även utgör tak för en matkällare. På bron står också två stolpar till balkongen.

Bron är murad och utgör alltså taket på vår matkällare. Putsad betong runt om och ovanpå ligger mindre stenplattor. Problemet är att fogarna mellan stenplattorna har börjat släppa i ytterkanterna av bron så vatten rinner ned och frostspränger i sprickorna och även ned på sidorna av väggarna i putsen som ramlar av i bitar.

Jag vet inte hur många gånger vi fått lov att putsa om på sidorna och i fogarna runt stenplattorna har vi testat med det mesta i fogväg för att laga.

Jag skulle vilja hitta en snygg och hållbar lösning som gör att fogar/betong inte spricker upp och så att bron fungerar som ett vattentätt tak till matkällaren. Och som även håller för belastningen från balkongens stolpar.

P.g.a. höjden på tröskeln kan vi inte bygga mycket mer på höjden än vad vi har idag.

Min tanke är att försiktigt hacka lös stenplattorna och byta ut dem mot något annat och sätta sockelskivor runt om, Steni terra eller något liknande.

Min fråga är om det överhuvudtaget är möjligt att få till en ny plattläggning ovanpå bron med fogar som kan hålla med tiden och som inte släpper igenom fukt ned till matkällaren. Eller bör man helt tänka om och försöka få dit något annat istället, men vad isf?

Mitt andra alternativ som jag kan komma på men som jag inte vet om det går p.g.a. den begränsade höjden är att hacka lös stenplattorna och lägga en typ plåthuv över så att det blir vattentätt och sedan lägga ett tryckinpregnerat trallgolv ovanpå.

Finns det någon som testat något av detta?

2. F
    Medlem Nivå 8
    Jag renoverade min betongtrappa med Marmocite.
    http://www.betongtrappa.se/
    Kanske något att kolla upp?

PS. Jag har inga kopplingar till bolaget annat än som kund vid ett tillfälle.