32 136 läst · 172 svar
32k läst
172 svar
Vatten från borrad brunn stinker, och smakar, ruttet ägg.
H HBerggren skrev:
Vill påstå att du har fel. Jag har erfarenhet av flertalet djupborrade vattentäkter.
För att få bort eventuellt förorenat inflöde, som är det troliga om problemet är nytt, krävs flera urtappningar och påfyllningar innan föroreningar lakats ut.
Vi har tre borrade hål hos oss och två har årliga problem på våren och vid höga flöden. Orsaken är att hål som gjordes på 60-80 talen inte tätades vid bergrunden och ytvatten kunde nå ner och tränga in och ner i hålet.
Att ni haft markarbeten samt läcka i närheten kan givetvis ha påverkat och skapat ändrade markflöden, förhoppningsvis är de tillfälliga.
I hålet lär det sitta en pelarpump från tex Grundfos. De klarar torrkörning (är konstruerade för det). Men självklart skall man stänga av när hålet blir torrt. Sen låta det fyllas på och tömma igen.
Jag vet att vissa har sköljt ner klor i borrhålet och sedan tömt (kanske inte helt okay) för att få bort den typen av problem (bakterier som finns i jordlager, e-coli från djuravföring och annat intressant). Har man ett otätt hål och nya flöden måste ett nytt hål borras med dagens teknik.
Men innan man spolar torrt skall man givetvis ha koll på vart brytare till pump finns.
Kan dessutom nämna att i två av våra hål är flödet så stort att de inte går att torrlägga...
Sen ska alltid vattenprov tas regelbundet...
T Talisman skrev:Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.
Väl där konstaterade vi att vattnet stinker, och smakar, ruttet ägg. Allra värst är varmvattnet.
Smaken är så påträngande att t o m kaffet knappt är drickbart.
Hon har året runt-vatten i form av egen borrad brunn.
Vi har testat att låta kranarna i kök och badrum spola kallvatten i någon timme. Det hade ingen effekt. Vi har gjort samma sak med varmvattnet. Ingen effekt.
Problemet har aldrig uppstått tidigare. Vattnet här brukar vara fantastiskt fräscht och gott.
Jag har förstås googlat, och läser om "svavelväte". Men befinner mig på en 4-årings nivå vad gäller sådant här. Mamma saknar också kunskaper på området.
Vad kan ha hänt? Är det en rörmokare man ska ta hit? Eller vattenreningsfirma? (Vad är skillnaden?) Vad är det som behöver göras? Hur undviker man att bli pålurad en uppsjö av olika filter, reningsverk etc som kanske inte behövs, när man har noll kunskap?
Tacksam för all hjälp.
Hej, det händer 9 av 10 som borrar egen brunn kring Uppsala/Knivsta.
Men oftast avtar det inom något år, för oss så spolade vi ut ca 40kbm vatten under en sommar på gräsmattan sedan försvann det nästan helt. Under vinterns kan lite finnas kvar. vännerna en bit bort hade de värsta jag varit med om, och det blev inte bättre. Så efter sex år köppte de en luftare(ej filter) som blåser luft genom vattnet. Annat du kan testa är kompressor med lång slang ner i borrhålet, koka vattnet och låta det svalna, vispa eller tappa upp det i karaff och låta det stå i kylskåpet. Det är inte farligt och kommer troligtvis inte synas vid vattenanalys då all gas är borta vid analystillfället.
Det får nog bli flaskvatten, de tillfällen som man vill dricka mycket vatten.M Move105 skrev:Hej, det händer 9 av 10 som borrar egen brunn kring Uppsala/Knivsta.
Men oftast avtar det inom något år, för oss så spolade vi ut ca 40kbm vatten under en sommar på gräsmattan sedan försvann det nästan helt. Under vinterns kan lite finnas kvar. vännerna en bit bort hade de värsta jag varit med om, och det blev inte bättre. Så efter sex år köppte de en luftare(ej filter) som blåser luft genom vattnet. Annat du kan testa är kompressor med lång slang ner i borrhålet, koka vattnet och låta det svalna, vispa eller tappa upp det i karaff och låta det stå i kylskåpet. Det är inte farligt och kommer troligtvis inte synas vid vattenanalys då all gas är borta vid analystillfället.
[Bergsprickan som vattnet hämtas ur kan ha förbindels med mottenslammet i en sjö eller botten under ett gallt kärr som nu kanske är utdikad och omvandlad till åker men det gamla slammet finns kvar på djupet och det kan ta lång tid om någonsin inna problemet löses av sig självt. Koka vattnet eller låt det så och lufta länge eller skaffa vattenrenara som avgaser. Lukten behöver inte betyda att vattnet är otjänligt att dricka men det är ju obehagligt. Borra nytt hål hjälper troligen inte. Det är avgasningsuurustninga som gäller.
Björn Dahlroth
QUOTE="Talisman, post: 5248150, member: 413508"]Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.
Väl där konstaterade vi att vattnet stinker, och smakar, ruttet ägg. Allra värst är varmvattnet.
Vi har testat att låta kranarna i kök och badrum spola kallvatten i någon timme. Det hade ingen effekt. Vi har gjort samma sak med varmvattnet. Ingen effekt.
Problemet har aldrig uppstått tidigare. Vattnet här brukar vara fantastiskt fräscht och gott.
Jag har förstås googlat, och läser om "svavelväte". Men befinner mig på en 4-årings nivå vad gäller sådant här. Mamma saknar också kunskaper på området.
Vad kan ha hänt? Är det en rörmokare man ska ta hit? Eller vattenreningsfirma? (Vad är skillnaden?) Vad är det som behöver göras? Hur undviker man att bli pålurad en uppsjö av olika filter, reningsverk etc som kanske inte behövs, när man har noll kunskap?
Tacksam för all hjälp.[/QUOTE]
Björn Dahlroth
QUOTE="Talisman, post: 5248150, member: 413508"]Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.
Tacksam för all hjälp.[/QUOTE]
Lite off - men i alla fall.
Om man har en hydrofor och får utfällningar i botten - vi har det.
Vår hydrofor har en bult i botten (lik den i toppen som är för avluftning) - vi ersatte den med ett rör, en kran och en trädgårdskoppling.
Då och då sätter vi på en slang och låter det spola - då sprutas utfällningarna bort.
Om man har en hydrofor och får utfällningar i botten - vi har det.
Vår hydrofor har en bult i botten (lik den i toppen som är för avluftning) - vi ersatte den med ett rör, en kran och en trädgårdskoppling.
Då och då sätter vi på en slang och låter det spola - då sprutas utfällningarna bort.
Har hört att små barn som dricker vatten med mangan kan få svarta inneslutningar i sina tänder.J jonaserik skrev:Det är säkert mangan i vattnet och det brukar lukta lite av ruttna ägg. I samband med att en VVB har en offeranod i sig så förstärks lukten kanske 100 ggr. Den kan tas bort men totalen blir inte luktfri. Ni får nog spola och om ni har tur kan det bli bättre efter en vecka kanske. Att rensa på mangan gör man med att lufta vattnet med en s-k snorkling som blandar luft och vatten. Luften går ut genom en speciel ventil. Tänk på att firmorna som håller på med rening hugger för sig av bara attan. Dom är bara intresserade av att sälja på så mycket grejer som möjligt. Och kostnad kan vara mellan 6 kkr till 10 kkr
Hej
De kanske nämnts tidigare men vi upplevde samma problem som ni, dvs fräsht vatten som plötsligt luktar som ruttna ägg
Visade sig vara magnesium anoden i vv- beredaren som löser upp sig, därav illaluktande vatten men ofarligt att förtära.
Det fick till att byta vvb, ca 1500-6500kr beroende på modell osv.
Sen var problemet löst för våran del
De kanske nämnts tidigare men vi upplevde samma problem som ni, dvs fräsht vatten som plötsligt luktar som ruttna ägg
Visade sig vara magnesium anoden i vv- beredaren som löser upp sig, därav illaluktande vatten men ofarligt att förtära.
Har hört liknande men det bör väl i bara påverka varmvattnet, dock illa nogEriklille skrev:
Hej
Ett sätt kolla kan vara att spola enbart kv och vv en stund vardera.
Det har vi redan gjort.J Jochi skrev:
Kallvattnet är mycket bättre, men varmvattnet luktar/smakar fortfarande illa. Ju varmare vatten man skruvar på, desto sämre lukt/smak.
Allvetare
· Tullinge
· 5 147 inlägg
Om anläggningen är sedan 70-80 talet så är chansen stor att det är hydrofor.T Talisman skrev:
Ofta går att se skillnad Då en hydrofor är mycket större. Så har du en stor pjäs så är troligtvis en hydrfor. Båda har samma funktion. Det finns olika åsikter om vilken som är bäst. Men har du en fungerande hydrofor så finns det ingen anledning att byta.
Jag har hydropress på landet men ändå problem med den goa lukten av ruttna ägg.
Det verkar som att allting fungerar som det ska. Då finns det ingen anledning att göra något åt den biten. Men som skrivits Först gör ett ordentligt vattenprov. Lika bra att testa allting.
Sen vet du. Den kan vara dags att se över pumpen. En ny pump drar mindre el.
Allvetare
· Tullinge
· 5 147 inlägg
Spola igenom Vvb. låt varmvattnet spola en stund. Det kommer inte hinna bli varmt men en ordentlig omsättning på vattnen genom vvb kan hjälpa. Om du kan vrida upp temperaturen på vvb Så gör det.T Talisman skrev:
Och jag glömde säga att vi köpte från Lfs i LjuT Talisman skrev:Tack för alla svar.
Många av dem förstår jag inte ett ord av (det är mig det är det är fel på, inte er).
Det här projektet måste kunna ledas av min snart 82-åriga mamma ensam, med bistånd från mig på distans.
Så några egna felsökningar eller dylikt går inte att genomföra.
Kallvattnet har nu blivit mycket bättre, men varmvattnet luktar och smakar fortfarande vidrigt.
Vi vill beställa en vattenanalys från en certifierad firma.
Det begränsar såvitt jag förstår urvalet till dessa:
[länk]
Frågan nu är väl mest om man vågar dricka vattnet innan analysen är klar.
ngby. Gå in på deras hemsida och läs om hur det hjälper/ fungerar.