Byggahus.se
Snailman
Mitt vatten blir lite brunfärgad om man inte använt vattnet på nåt halvår, försvinner också på någon timme om man spolar tillräckligt med vatten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mangan i vattnet här.

Typ 10 år emellan så jag lyfta slangarna ur djupa brunnen och be en spolfirma sporla ur ända nerifrån botten.

Offeranoden är till för att förhindra rostangrepp!
Inget annat hokuspokus.

En hydrofor med typ 40 % luft i tanken, gör att mangan fäller ut och blir liggande på tankens botten.
Rensa varje år.

Blir inte alls samma med en hydropress, som har en stor gummiplåsa inuti, som förhindrar vatten att få kontakt med luft. Där följer manganet med och hamnar främst i toastolarnas vattenreservoarer. Där finns ju luft.
Kolla i dessa o gör rent.

• Gilla
tonyk och 5 till
  • Laddar…
Hej
Som du säger att er borrad brun är över 10 år sen den borrade.
Gå in på SGU och kolla på borrade brunnar så kan ni se er brunn.
Där får info om när er brunn borrade och hur mycket vatten har per timme m.m.
Kolla med en firma som kan filma bruns röret så inte foderröret lägger in ytvatten från marken.
Om det är så måste foderröret tätas så inte ytvatten kommer ner i brunns hållet.
När det gäller reningsfilter för vatten så är Callidus som har dom bästa systemet för rena vatten.
Tar du vatten prov från dom så plockar dom fram olika förslag på hur du ska rena vattnet m.m.
Callidus startade upp sin firma 1949 och många lantbrukare anlitar dom så får dom lång garantin på bra vatten kvalitet

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.

Väl där konstaterade vi att vattnet stinker, och smakar, ruttet ägg. Allra värst är varmvattnet.

Smaken är så påträngande att t o m kaffet knappt är drickbart.

Hon har året runt-vatten i form av egen borrad brunn.

Vi har testat att låta kranarna i kök och badrum spola kallvatten i någon timme. Det hade ingen effekt. Vi har gjort samma sak med varmvattnet. Ingen effekt.

Problemet har aldrig uppstått tidigare. Vattnet här brukar vara fantastiskt fräscht och gott.

Jag har förstås googlat, och läser om "svavelväte". Men befinner mig på en 4-årings nivå vad gäller sådant här. Mamma saknar också kunskaper på området.

Vad kan ha hänt? Är det en rörmokare man ska ta hit? Eller vattenreningsfirma? (Vad är skillnaden?) Vad är det som behöver göras? Hur undviker man att bli pålurad en uppsjö av olika filter, reningsverk etc som kanske inte behövs, när man har noll kunskap?

Tacksam för all hjälp.
Hej, kan det vara berggas? Det stinker ordentligt av, som du säger, ruttna ägg men är inte farligt. Isåfall finns enkelt luftningssystem du kan sätta in.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Hej! Doft av svavelväte brukar lukta ruttet ägg! Det innebär att vattnet behöver syresättas! Testa att hälla upp vatten i en bunke, vispa runt lite, låt vattnet stå en stund och lukta! Doften bör försvinna! Kontakta någon företag som säljer ”luftare” som ska installeras innan hydropressen!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kolla om det är själva gummiblåsan i trycktanken (hydropress) som är orsaken.
Jag har haft samma problem i ett tidigare hus. Då var det blåsan som var alldeles slemmig o luktade illa inuti. Jag plockade isär tanken och gjorde ren blåsan och lukten försvann.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rebbe skrev:
Hej! Doft av svavelväte brukar lukta ruttet ägg! Det innebär att vattnet behöver syresättas! Testa att hälla upp vatten i en bunke, vispa runt lite, låt vattnet stå en stund och lukta! Doften bör försvinna! Kontakta någon företag som säljer ”luftare” som ska installeras innan hydropressen!
Känns igen från svärföräldrarnas landställe där det smakade ruttet ägg. Efter installation av luftare så blev vattnet mycket bättre.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pipsqueek skrev:
Hej, kan det vara berggas? Det stinker ordentligt av, som du säger, ruttna ägg men är inte farligt. Isåfall finns enkelt luftningssystem du kan sätta in.
Tack för svar. Vi har ingen som helst aning. Mamma är snart 82 år och bor här ensam, så eventuella luftningssystem får i så fall ett proffs installera.

• Gilla
pipsqueek
  • Laddar…
B byggarmannen skrev:
Känns igen från svärföräldrarnas landställe där det smakade ruttet ägg. Efter installation av luftare så blev vattnet mycket bättre.
Vad var det för sorts firma som installerade luftaren? Och vad kostade det? Tog ni först vattenprov?

T Talisman skrev:
Tack för svar. Vi har ingen som helst aning. Mamma är snart 82 år och bor här ensam, så eventuella luftningssystem får i så fall ett proffs installera.
Japp. Jag har det installerat hos oss och det tar bort all lukt-fungerat utmärkt i flera år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rebbe skrev:
Vad är en hydropress för något?

• Gilla
tonyk
  • Laddar…
Råd 1 är att köpa ett vattenprov av ett kan, tex Synlab som inte säljer vattenfilter, tar du ett gratis prov från en firma som vill sälja filter kan du räkna ut vad provet kommer visa.

T Talisman skrev:
Har nu hällt upp ett glas vatten, så får vi se.

Googlade på "vattenanalys" och fick förvirrande många träffar. Är det bara att ta en i mängden? Ska de vara certifierade på något sätt?

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Det går visst att ha syresättning på vattnet i en hydropress, om man sätter syreaktivatorn först i ledet från brunnet, trycktank sen filteranordningen innan vattnet går ut till kranarna

• Ett halvfullt glas med grumligt vatten på ett bord, med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt värmeinstallationssystem med expansionskärl, rörledningar och pannutrustning. Betongvägg och mönstrad golvplatta syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Mangan i vattnet här.

Typ 10 år emellan så jag lyfta slangarna ur djupa brunnen och be en spolfirma sporla ur ända nerifrån botten.

Offeranoden är till för att förhindra rostangrepp!
Inget annat hokuspokus.

En hydrofor med typ 40 % luft i tanken, gör att mangan fäller ut och blir liggande på tankens botten.
Rensa varje år.

Blir inte alls samma med en hydropress, som har en stor gummiplåsa inuti, som förhindrar vatten att få kontakt med luft. Där följer manganet med och hamnar främst i toastolarnas vattenreservoarer. Där finns ju luft.
Kolla i dessa o gör rent.
Hur vet man om man har "hydrofor" eller "hydropress"?

T Talisman skrev:
Vad är en hydropress för något?
Du trycksätter vattnet i ett stort expansionskärl med pumpen från brunnet, innan det går ut i kranarna, för att få ständigt tryck.

Om du tittar på min bild jag lagt upp så är det rödakärlet den aktiva komponenten i hydropress.

Rostfria delen t.v med snorkeln upptill är syreaktivatorn, den stora tanken t.h är sandfiltret

Har du inget expansionskärl (dom har en nippel för att fylla luft i gummiblåsan) så har du en hydroforlösning istället

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.