Byggahus.se

Vatten från borrad brunn stinker, och smakar, ruttet ägg.

1. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.

Väl där konstaterade vi att vattnet stinker, och smakar, ruttet ägg. Allra värst är varmvattnet.

Smaken är så påträngande att t o m kaffet knappt är drickbart.

Hon har året runt-vatten i form av egen borrad brunn.

Vi har testat att låta kranarna i kök och badrum spola kallvatten i någon timme. Det hade ingen effekt. Vi har gjort samma sak med varmvattnet. Ingen effekt.

Problemet har aldrig uppstått tidigare. Vattnet här brukar vara fantastiskt fräscht och gott.

Jag har förstås googlat, och läser om "svavelväte". Men befinner mig på en 4-årings nivå vad gäller sådant här. Mamma saknar också kunskaper på området.

Vad kan ha hänt? Är det en rörmokare man ska ta hit? Eller vattenreningsfirma? (Vad är skillnaden?) Vad är det som behöver göras? Hur undviker man att bli pålurad en uppsjö av olika filter, reningsverk etc som kanske inte behövs, när man har noll kunskap?

Tacksam för all hjälp.

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Stockholm · 528 inlägg

boohoo

Medlem
    Vad händer om ni tappar upp ett glas vatten och låter det stå en stund? Försvinner smaken/doften? Är det svavelväten skall det gå att lufta bort.

Steg ett är en vattenanalys för att se vad som är problemet.

3. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Har nu hällt upp ett glas vatten, så får vi se.

Googlade på "vattenanalys" och fick förvirrande många träffar. Är det bara att ta en i mängden? Ska de vara certifierade på något sätt?

4. V
    Medlem · Västernorrland · 1 349 inlägg

Vector

Medlem
    Dom flesta större rörfirmorna och borrfirmorna som borrar brunnarna brukar ha samarbete med olika vattenreningsfirmor ex debe, callidus. Man kan ju höra med dom eller beställa ett eget provkit på ex eurofins. Man brukar ju rekommendera att ta ett vattenprov var tredje år för att säkerställa att inte vattenkvaliten har ändrats.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Tack för info.

Här verkar inget vattenprov ha tagits på minst 20 år, så det måste ju göras på momangen.

6. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Vattnet jag hällde upp i ett glas luktar nu, en stund senare, något mindre.

Men helt klart är att detta måste åtgärdas omgående. Att borsta tänderna och tvätta ansiktet är förenat med omedelbar kräkrisk; åtminstone om man som jag är känslig för sådant här.

7. C
    Medlem · 11 inlägg

Cadeex

Medlem
    Har beställt vattenanalys från Renton (du har rabatt om du är med i Villaägarna) och Debe.
    Mycket nöjd med båda!

• Laddar…
  8. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 326 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Vissa kommuner har också den tjänsten.

9. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Toppen, tack!

Märklig fråga kanske, men:

Gick "analys-kiten" ned i din brevlåda?

Det blir diverse logistiska problem här, om det måste hämtas ut hos ombud.

10. C
    Medlem · 11 inlägg

Cadeex

Medlem
    De kemiska proverna gick, men mikrobiologiska var jag tvungen att hämta ut hos postombud och lämna in hos Eurofins-ombud.

• Laddar…
  11. ClasseClas
    Medlem · Stockholm · 3 438 inlägg

ClasseClas

Medlem
    Det kan vara bra att använda/tömma ur vattnet om ingen har varit där på ett tag. En 70 meter djup brunn rymmer ca 700 liter så det kan ligga en del "gammalt" vatten som luktar mer än vanligt. Ta gärna vattenprov. Kolla så du har rätt anod till varmvattenberedaren. Om du har problem med svavelväte eller mangan så går det att lufta vattnet. Då kan man byta hydropressen ut mot en hydrofor för luftningens skull. Det finns även andra alternativ. Börja med spola ur/använda vattnet och ett vattenprov, därefter åtgärder.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    OK, tack!

13. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Jättebra; tack.

Vad är "anod" för något?

14. T
    Medlem · 292 inlägg

Talisman

Medlem
    Brunnen är enligt mamma minst 90 meter djup, och troligen från 70-talet (om det har någon betydelse).

Menar du att man helt enkelt sätter på kranarna och spolar, tills vattnet tar slut?

Hur snabbt kommer vattnet tillbaka sedan? Man klarar sig ju liksom inte helt utan vatten.

(Jag är extremt okunnig och extremt opraktisk.)

15. ClasseClas
    Medlem · Stockholm · 3 438 inlägg

ClasseClas

Medlem
    En offermetall som sitter i vvb som hindrar att beredaren i ex koppar från korrosionskador = hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.