Byggahus.se

Vatten från angränsande tomt som försvårar dränering, kan jag leda bort?

1. C
    Medlem Nivå 6
    Har en tråd med mitt dräneringskaos men tänkte att detta är mer än fråga om rättigheter?!

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/245307-behover-akut-dranera.html

Nu är det öppet i dränhålen sedan över en vecka o det bara fylls på med vatten. Visserligen har det regnat lite men jag tror att vi har en mindre å som kommer underjordiskt från angränsande tomt (har märkt på vintern att det sker markresning o märklig kristallisering utmed ett stråk från granntomt ner under kortsida på vårt hus - den sida vi inte dränerar nu så vi har inte kunnat öppna o titta)

Har man rätt att blockera ett vattenstråk som kommer från granntomter o leda vidare ut mot gata eller till avlopp? I detta fallet är det kommunen som äger både tomten o allmänningen som jag tror vattnet kommer ifrån.
    Blir en otrolig massa vatten för oss att pumpa vidare för alltid annars...

/Caroline

2. C
    Medlem Nivå 6
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    På din tomt kan du göra vad du vill, men om du ska släppa ut vattnet på någon annans mark är det så klart lämpligt att prata med den fastighetsägaren. Ring kommunen och rådgör med andra ord.

• Laddar…
  4. C
    Medlem Nivå 6
    Tänker att om jag lyckas gräva upp o lokalisera var allt vatten kommer ifrån så måste jag ju ha en åtgärdsplan...

O att bara blocka vattnet från att rinna in kommer ju inte att fungera utan jag måste ge det en väg vidare, är en ganska tydlig lutning ner mot vår tomt. Tyvärr har vi inga öppna dagvattenbrunnar på gatan så det är ofta vattensamlingar vid stor nederbörd så det känns lite tveksamt att bara gräva ny avledning ut mot gatan o släppa i marken.