Byggahus.se

Vatten buret och frostskydd

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Hej,

Nu har det hänt, vi har tillsammans med släktingar ett hus i fjällen. Det är en villa från 50- talet med vattenburen värme som vi de senaste åren kört helt på el. Större delen av året kör vi bara underhållsvärme i huset. Så har det varit i ca. 30 år och aldrig några problem.

Fast pannan är bytt nån gång.

Nu strax före Jul så frös hela huset, ca 10 radiatorer har frusit sönder och ev. en del ledningar också, vet inte ännu.

När det blir dags för återställande funderar jag en del på om vi verkligen skall köra vattenburet igen.

Min fundering är om det finns något system för att frostskydda ledningarna, ex fylla på glykol elller liknande, någon som vet?

Som jag ser det så måste det varit ett längre elavbrott som ställt till skadan, det har tydligen varit ca -20 ett tag i området, men det är ganska normalt så det borde inte ha hänt.

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Har ni kört med el och tänker fortsätta med det så är det stor anledning att byta till direktverkande el. Det fryser aldrig sönder.

Ska ni fortsätta med vattenburet så kan ni ha sprit eller glykol i systemet.

Protte

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo diskussionen i släkten pågår just nu. Jag har i flera år propageart för att vi skulle köra direktel istället. Jag tror att det skulle bli effektivare underhållsvärme av det, i dagsläget är det ganska (onödigt) varmt i pannrummet. Med direktel kan man bättre få underhållsvärmen där den behövs.

Men nu börjar man ju fundera på om man inte skulle köra en värmepump där, jag tvivlar på att en (billig) luft/luft pump skulle räcka för hela huset, troligen skulle man då få ha elradiatorer i vissa rum som komplement.

Men nu har det ju kommit luft/vatten pumpar som fungerar även vid ordentligt låga tempearturer, fast så är man tillbaka på frysningsrisken..

Men om jag fattar dig rätt protten så kan man köra med glykol eller liknande i systemet, det borde ju gå men jag har aldrig hört att man gör det, därav frågan.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Om det går i bilens kylare så går det i värmesystemet också.

Protte

5. S
    Medlem Nivå 5
    Glykol i värmesystemet funkar såklart, men är det lösningen på problemet ?
    Det finns väl andra vattenledningar och + avlopp som också kan frysa ?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Vattnet brukar vi stänga av, dock inte tömma när vi inte är där, vet ännu inte hur det har klarat sig.

Men om man skall ha glykol i värmesystemet, finns det någon speciell utrustning för påfyllning då? Den vanliga vägen för vattenpåfyllning är ju sluten och dessutom satt under tryck, så jag antar att man måste ha någons sorts pump för att få in glykol i systemet, eller?

7. A
    Medlem Nivå 1
    På vårt sommarställe finns vattenburen värme från vedpanna i källaren. Har nyligen fått b a expansionskärlet bytt och i samband därmed skedde en spädning vilket gör att glykolen nu inte klarar mer än -10. Tänker försöka fylla på mera från systemets avtappningskran. Borde kunna gå med en ganska enkel pump om man bara kan ordnad anslutningen till kranens invändiga gänga.

8. G
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle komplettera anläggningen med ett larm som skickar meddelanden via SMS om temperaturen blir för låg. Finns på Clas Ohlsson för 1200:-