Byggahus.se

Vattebrunn i källaren

1. A
    Medlem · 65 inlägg

amed07

Medlem
    Hej
    Köpte ett hus som byggdes i 1932 och i källaren finns en vatten brunn som jag inte vill ha , vet inte vad det är för ingen dränerings rör eller nåt är kopplad till den, källaren är fuktigt kan man se väggarna är blöta tom, har försökt och fråga folk men fick inget riktigt svar tom besiktning manen kunde inte svara riktigt
    Jag blir irriterad när pumpen går p
    Logga in för att se filmer.
    å nästan hela dan typ efter 20 minuter varje gång är på rinner otroligt mycket vatten
    Här har jag filmat hoppas ni kan se och hjälpa till tack redan

2. S
    Medlem · Värmland · 202 inlägg

salkin85

Medlem
    Pumpen går väll för att pumpa bort grundvattnet, testa koppla ur den och se hur högt vattnet stiger ?

3. S
    Medlem · 1 377 inlägg
    Verkar som att du har högt grundvatten. Utan pumpen skulle källaren vara ännu blötare och kanske till och med ha stående vatten på golvet. Svårt att lösa på annat sätt. Då lär du i så fall gräva upp stora delar av tomten och förlägga djup dränering och kanske pumpbrunnar utanför huset istället.
    Enklaste/billigaste lösningen är nog att kika på om det går att ersätta din pump med en tystare modell. Kanske också kika på att göra en bättre genomföring av slang och kabel samt en upphängning som gör att du slipper den där brädan. Så att du kan få på ett ordentligt lock tight över hålet som tar bort en del av ljudet

4. A
    Medlem · 65 inlägg

amed07

Medlem
    Håller på renovera köket när det är klart kommer jag försöka rensa källaren och se vad jag kan göra åt den där brunnen jag återkommer med frågor igen sen jag ska prova koppla bort pumpen och se vad händer med vatten nivån men tack så jättemycket ni är så hjälpsamma ,jag är så glad att det finns en sån sidan som vi kan hjälpa varandra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.