Har rivit ner en rutten panel, uppsatt på 70talet, på vårat hus byggt 1919. Under den stående -70tals panelen fanns faluröd dubbelfasad spontad liggande panel, ca 10cm bred. huset är i två våningar + stor vind, så ett högt bygge med bara liggande panel.

Vi kommer sätta ny faluröd liggande panel med luftspalt och vindpapp för att få tillbaka den ursprungliga stilen på huset. Men, den gamla liggande panelen är lagad längst ner. Tidigare husägare har rivit bort (troligen ruttet) virke och ersatt med lite olika brädlappar.

Så, frågan lyder: Hur kan nederdelen av panelen ha sett ut på ett hus från 1919?
Det finns inga liknande hus i området.

Några varianter vi funderar på är.
1. en 45 x 145 (eller annat mått?) snedklyvd i överkant och vitmålad
2. en enkel vattbräda, dvs panelbräda som sticker ut som en fot på huset, i vinkel såklart
3. inget alls

Förslag, idéer, bilder, exempel och tankar mottages tacksamt :)

Just nu renoverar jag en fasad som är något äldre än er, gissar kring sekelskiftet 1900 eller strax därföre. Jag hade befintlig fasad delvis kvar och vattubrädan där fanns kvar och var i någorlunda skick (inte överallt, men stor del var bra). Det är ganska imponerande att det trä som faktiskt utsätts mest för vatten på fasaden, ändå ha hållt mer än 100 år med bara faluröd färg.

Min befintliga vattubräda var naturligtvis från en bilad stock. Det närmsta jag lyckas komma var en 145x45 snedsågad enligt ditt exempel. Så det är mitt förslag.

Undrar exakt samma sak.

Pratade med en man på sörmlands museum och undrade vad som var det rätta.

Alltså att ha en tjock "offerbräda" längst ner mot syllen..
Eller panel nästa hela vägen och sen en vattbräda längst ner..
Eller både och?
Han sa nåt som verkade totalt logiskt att:
När fasadpanelen längst ner började bli dålig så kapade man helt enkelt bort en bit horisontellt och smackade dit en tjock bräda,dvs offerbräda...

Så nu gjorde ni då?
Bilder?

Hoppla, det var inte i går.

Efter lite testning så slutade det med en 45x170 klyvd i 30grader och målade den vit.
Hur hög offerbrädan blev styrdes av höjden av huset, avstånd till fönster, foder osv som påverkar hur stor den upplevs. Enda säkra sättet är att prova sig fram...
En kollega har ett lägre enplanshus och där skulle 170 nog upplevas som lite för biffigt, speciellt tillsammans med tunna fönsterfoder av 22x95.

Vi snubblade över en stump gammal offerbräda som var kvar i slutet av panelbytet, det var en 2"x7", faluröd. klyvd i ca 20 grader och med rundad kant på klyvningen, något jag aldrig sett på något annat hus.

Ska se om jag kan gräva fram någon bild.

Är nyfiken på om du lyckats gräva fram någon bild ännu? Vill gärna se bilder både på offerbrädan och hur fasaden ser ut i sin helhet med liggande panel. Vi har ett hus som liknar din beskrivning, fast med stående panel. Men med kommande fasadjobb funderar vi på att byta till liggande panel för att huset inte ska se så högt ut. Så inspirationsbilder mottages tacksamt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.