D
Ska montera takplåt. Funderar hur jag monterar vattbrädan.

Tänkte göra vindskivan i 22 mm fasadplank. Jag gör den 1 under takplåten. Lägger sedan på vattbrädan så den spänner lite mot takplåten men…..

Bör jag även skruva vattbrädan (lindab) i plåten (2 på bilden) . Ungefär som man gör vid överlapp av takplåt?

Hittar ingen monteringsanvisning

• Skiss av takplåtsmontering med vinklar och mått, visar installation av vattbräda och vindskiva med placering och överlappningsfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Onödigt med fler skruvhål i vindskivan tänker jag.

K
Här är hur någon annan på forumet gjort, dock har dem ju takpannor. Men jag tänker det inte är någon skillnad där.

Taknock med svarta takpannor och byggställning runt, som någon annan gjort enligt forumdiskussion.

D
K Klonkers skrev:
Onödigt med fler skruvhål i vindskivan tänker jag.
Det är inte i vindskivan jag ska göra hål utan i vattbrädan och i takplåten.

D
K Klonkers skrev:
Här är hur någon annan på forumet gjort, dock har dem ju takpannor. Men jag tänker det inte är någon skillnad där.

[bild]
Skillnaden är ju att dalen är djupare om man har pannor. Min plåt har bara dalar som är 18mm. Det innebär att om du har pannor så viks plåten ner djupare över pannorna, dvs avsevärt mindre risk att tex kraftig vind med tiden böjer upp vattbrädan och att det blåser ”in” tex snö eller slagregn.

• Gilla
Klonkers
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.