Hej

Vi skall bygga nytt kök och har tittat på olika lösningar för väggarna, allt från glasskiva till tapet.
Av en slump råkade jag komma in på sidan under när vi letade inspiration för köket och såg dessa väggar som enligt bilden skall vara i våtslipad betong.

http://www.myresjokok.se/grinda.aspx

Har sedan sökt runt efter mer information ang liknande väggar men enda jag hittar är helgjutna väggar. Dessa väggar kan mycket väl bara helgjutna men då blir min fråga hur man kan göra liknande väggar. Vi är inte intresserade av att riva de väggar vi har utan snarare få samma finish som de väggarna har.

Mina frågor blir därför:

Kan man få sån yta utan att använda helgjutna väggar
Kan någon peka på var jag skall börja titta för att få mer information

Hoppas någon kunnig kan hjälpa till där ute.

Mvh Daniel

Angående våtslipning av betong ska du vända dig till Stadax www.stadax.com. De erhåller iaf hjälp till privatpersoner när det gäller slipning av betonggolv. Vill du ha coola väggar kan du även titta på tex tadelakt eller cementspackel.

Myresjös bilder ser ju ut att föreställa stora kakelplattor. Såg liknande senast idag på ett kakelvaruhus och liknande finns bla i Dekoras katalog.

Okej tack för svaret.
Jag kollade runt lite på cementspackel då tadelakt går bort. Det verkar som man kan få en fin och naturtrogen yta av det. Vet du nått om hur det är att applicera det om det är svårt om man inte gjort det tidigare? Varför jag undrar det är för att det verkar väldigt dyrt.

Skall åka och titta på kakelplattor och hur dessa ser ut. Nu har jag i alla fall kött på benen.

Är det fler som har erfarenhet från detta får ni gärna svara.

Tack för hjälpen

Återigen tack för infon.
Har just börjat göra efterforskningar ang cementspackel och skall förbi och titta på större kakelplattor. Gillar bara iden med betong looken.

CC Höganäs har en del plattor med betongstruktur!
storlek 300x600mm och 600x600mm
Informal sign tror jag att en av dom heter!

Kika på dom!

Hej och tack

Nu börjar det likna nått. Tack för infon.

Vet i 17, är det där verkligen slipat? Är det inte formen man gjutit väggen alt. väggbeklädnaden i som gett den där ytan? Börjar man slipa i efterhand får man inte alls den där ytan utan en terazzo-yta vilken i mitt tycke är skitful i jämförelse med denna yta. Slipar man dock i våt betong så är det ju en helt annan femma men det där är ju en vägg...

Efter att ha titta på bild 2 så är jag rätt säker på att det är den fysiska betongväggen man ser då det ser likadant ut till höger om fönsterpartiet = gjutformen som fixat denna yta. Golven är dock helt korrekt "våtslipade", om det nu är vad betongarna kallar det för när de gör bearbetningen innan betongen brunnit färdigt.

Hygglig utsikt att ha en ubåt utanför fönstret...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.