Är ny här och har en fråga angående vad som gäller för våtrumsskivor och fallet i badrummet när man tänkt ha en duschkabin.

Var på ett byggvaruhus igår och fick syn på detta fenomen med våtrumsskivor. Tyckte det lät som något man kanske skulle sätta upp i badrummet. Grejen är den, jag kan inget om vad som gäller tätskiktet i ett badrum om man ska sätta upp sådana skivor och vill gärna veta mer. :)

I informationsbladet jag tog verkade som om man bara behövde smäcka upp dom efter alla konstens regler och inte ha något tätskikt under?? Kan detta verkligen stämma??
Lät som om man kunde sätta upp skivorna direkt på den väggen man redan har utan att behöva göra något. För mig låter det nästan för bra för att vara sant ju..:wow:

Vi funderade nämligen på att låta en firma göra det hela och har då även en fundering kring detta med fallet i badrummet. Man ska väl ha ett regelrätt fall i badrummet trots att man ska ha duschkabin?? Eller spelar det ingen roll?

Är glad för alla svar jag kan få så man inte blir helt grundlurad när man väl ska anlita ett företag

// Cassy

cassy88 skrev:
Är ny här och har en fråga angående vad som gäller för våtrumsskivor och fallet i badrummet när man tänkt ha en duschkabin.

Var på ett byggvaruhus igår och fick syn på detta fenomen med våtrumsskivor. Tyckte det lät som något man kanske skulle sätta upp i badrummet. Grejen är den, jag kan inget om vad som gäller tätskiktet i ett badrum om man ska sätta upp sådana skivor och vill gärna veta mer. :)

I informationsbladet jag tog verkade som om man bara behövde smäcka upp dom efter alla konstens regler och inte ha något tätskikt under?? Kan detta verkligen stämma??
Jo, det stämmer, skivorna utgör tätskitet. Men du måste fortfarande lösa det på golvet och väggen upp till skivan.

cassy88 skrev:
Lät som om man kunde sätta upp skivorna direkt på den väggen man redan har utan att behöva göra något. För mig låter det nästan för bra för att vara sant ju..:wow:
Stämmer. Dock ska man vara försiktig med att ha dubbla tätskikt. Så om du har ett gammalt tätskikt sedan tidigare, under t.ex. befintligt kakel om sådan finns, så bör man nog ta bort det först.

cassy88 skrev:
Vi funderade nämligen på att låta en firma göra det hela och har då även en fundering kring detta med fallet i badrummet. Man ska väl ha ett regelrätt fall i badrummet trots att man ska ha duschkabin?? Eller spelar det ingen roll?
Ja, det och en golvbrunn bör du nog ha.

Varför duschkabin? Du kommer att svära över den när den ska städas. Det är alltid svårt att komma åt överallt, så den blir smått äcklig efter ett tag. Det bästa, tycker jag, är ett duschdraperi som går att tvätta i tvättmaskin. Eller duschväggar som går att svänga ut.

Vill sätta ett +1 på svängbara duschväggar i härdat glas. Detta funkar otroligt bra och är lätt att städa.

Duschkabinen har fördelen att den skyddar badrummet och huset mot fukt och väta, framförallt på golc och särskilt runt golvbrunnen. Men annars håller jag också med om att duschkabinen är bökig vad gäller städning och att det lätt blir skitigt och smått äckligt. Allra mest tror jag egentligen på de i golvet "helintegrerade" duschkabins-bottnar som är vanliga i utlandet. Jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av hur det blir i längden med sådana. bara tror att det är bra :)

Jag tycker själv att våtrumsskivorna är helt ok (förvånansvärt snygga måste jag säga eftersom jag normalt ogillar något som inte är det det försöker efterlikna). Samtidigt är jag tveksam till att ha våtrumsskivor som yt och tätskikt i en dusch. Tror även det kan bli svårt att håla rent vid listen och undrar lite även hur det blir med långtidseffekterna på skarvarna. Men de har vad jag förstår funnits i många år särskilt i norge, och än så länge har jag inte sett till några problem. Det har hackats mycket på dessa skivor här på forumet men inte en enda har kunnat påvisa några faktiska problem. Jag kommer nog att installera sådan i en liten toalett här vad det lider.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.