Byggahus.se

Våtrumsmatta släpper bakom självhäftande krok. Vad gör vi och vems fel?

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Alltså vår otur fortsätter.
    Vi gjorde detta nya badrum i mitten på juni.
    Satte upp dessa med klister bakom för att inte behöva göra mer hål än nödvändigt.
    Igår kom vi hem och såg att handduken ramlat ner och kroken liksom lutade ut från sin undre kant. Släppt.
    Vi har gjort alla regler rätt och knappt använt den handduken så kroken ska inte heller eg vara belastad nåt vidare mer än den hängt där.

Men idag såg vi helt plötsligt detta... Alltså what. Vad händer och vem ska man börja ta problemet med eller hur ska det lösas? Mattläggsre? Krok tillverkare? De som sålt krok och sagt max kilo mm?
    Får ont i magen orkar inte mer problem.

Har sökt runt på de flesta återförsäljare av denna krok, samt andra krokar. Ingenstans står det att man inte kan ha den på badrumsmatta /våtrum vägg.

Det enda jag hittade var de son gjort kroken som skrivit att dom inte rekommenderar på vptrums tapet då de inte vet hur mycket mjukgörande det finns eller fet yta.

Den texten för mig ger ingen varning om stt det kan skada väggen rakt av utan mer att kroken kanske ramlar ner och inte klarar sitta där.
    Samt att texten står inte på materialet som varning utan under vanliga frågor on hur man tar bort kroken om man itne vill ha den..

Redigerat 26 jul 2019 23:02
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 3
    I många fall är det så att lim löser upp lim...verkar vara ett sådant fall det här.

4. F
    Självbyggare · Nivå 2
    Vems fel? Erat kan jag anse. Kan ju också vara en olycka utan att det behöver vara någons fel.
    Tror bubblan i sig är ofarlig.
    Enligt mig har ni två val, ta bort kroken och lev med bubblan eller ring mattläggaren o betala denne kostnaden för att laga bubblan.

5. A
    Medlem Nivå 6
    Fast olycka låter ju konstigt. Pratade med mattläggaren som sa att detta var nåt han sett ofta och rekommenderade att ta ner dom.
    Men det jag tänker på är hur många fler ska drabbas och bli hänvisade att köpa sådana här för det är bättre för badrummet, men det egentligen är tvärtom

6. A
    Medlem Nivå 6
    Pratat med många som har sjökvhäftande på våtrum och inga problem. De o
    Som gjort dom ifrågasätter mattläggaren..
    Snälla någon som vet nåt.

7. L
    Medlem Nivå 4
    Mattan är fortfarande hel, att det är en bubbla där är inget problem vad gäller tätheten på den väggen.

Gör som tidigare föreslagits, skruva upp en krokhängare som överlappar din bubbla.
    Dvs skruva inte in i själva bubblan, utan låt den vara bakom hängaren.

8. S
    Medlem · Nivå 5
    Samma sak hände mig i duschen nu... :(

vad ska man göra? Får panik.

Det är ju inte hål men i övrigt ser de ju fult som fan ut.

9. Z
    Medlem Nivå 2
    Måste alltid vara någon annans fel...

Skruva upp en annan krok som föreslagits i tråden så är ju problemet löst.

10. T
    Medlem · Nivå 9
    Kanske inte så bra i duschen?

Kan man inte ta bort kroken och värma mattan lite på bubblan?

11. Z
    Medlem Nivå 2
    Missade att tråden inte var helt ny. Jag svarade TS.

Nej det är såklart inte så smart i duschen..

12. Raka
    Medlem Nivå 5
    Ta bort kroken och se om bubblan gått tillbaka efter ett par dagar. Råkade ut för samma sak men med en duschhylla som satt med sugpropp. Bubblan på mattan gick tillbaka efter ett par dagar och nu syns ingenting.

13. M
    Medlem · Nivå 10
    Självhäftande krokar är tydligen ingen hit och det kan man ju förstå. Även om krokens lim håller mot underlaget så överförs ju belastningen till nästa lager, i detta fallet mattlimmet. Mattlimmet är ju inte gjort för annat än att hålla fast mattan. Nu kan man ju tycka att det varit liten belastning (en handduk) så det borde ha hållit ändå men skruvar man in i skivmaterialet så sitter det. En klick silikon i skruvhålet så är det tätt.

14. S
    Medlem · Nivå 5
    Tack, lyckades massera bort ena bubblan, andra är kvar (Verkar sitta hårdare) men får hålla tummarna.

15. S
    Medlem · Nivå 5
    Att skruva i duschutrymmet känns inte så bra men ja visst känns det självklart nu i efterhand.
    Dessvärre är det ju lätt att vara efterklok.

Det ledsamma är att det inte står något om att det inte är OK varken på GVK eller på monteringsanvisningen hos Ikea, står bara att det fungerar bättre på kakel och glas. Duschhyllan hade dessutom endast två mindre flaskor i sig så det var ingen bisarr belastning, och hade endast suttit uppe i tre veckor.

Får hålla tummarna att det går att massera bort.