Byggahus.se

Våtrumsintyg - jag vill ha innan betalning, leverantör efter!

1. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Eller betalning :cool:

Staffans

2. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 891 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Fick själv en faktura idag för nytt badrum med våtrumsintyget medskickat. Är väl ganska naturligt att lägga med kvalitetsdokumentet i samband med faktureringen. Säker vatten intyget skickade rörmokaren med i sin faktura förra veckan.

Jag hade också krävt dessa handlingar innan betalning om jag inte hade fått några.

3. P
    Medlem · 278 inlägg

Peter787

Medlem
    Fast besiktingsmannen har inte röntgenblick. Så en extern besiktningsman ska följa projektet och stämma av besiktningstillfällena med byggaren så att han kan kontrollera t.ex. fuktspärr.

• Laddar…
  4. apotekarnes
    Medlem · Dalarnas · 449 inlägg

apotekarnes

Medlem
    Vadå bankdosa? Kontanter i prydliga buntar ska det vara. Sen blir det nog bäst om mötet sker i ett parkeringsgarage eller en övergiven industrilokal. Viktigt är också att båda parter tar med sig 10-15 kompisar för säkerhets skull.

5. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Det går tyvärr inte. Alla ska ha rotavdrag. Även de 10-15 trädgårdsarbetare båda tar med sig.

6. J
    Medlem · 7 inlägg

JockeÅgren

Medlem
    En näringsidkare får inte använda våtrumsintyget som påtryckningsmedel mot privatbeställare utan måste snällt överlämna även om betalning uteblir.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Stockholms län · 42 inlägg

Måttlösa

Medlem
    Hantverkaren ligger faktiskt inte ute med mycket alls, eftersom vi själva har köpt in en stor del av materialet. Det är flytspackel, tätskikt, fix, fog och arbetstid.

8. Zallin
    Medlem · 4 inlägg

Zallin

Medlem
    För att svara på din fråga.
    När du oavsett anledning bestrider en betalningsuppmaning som någon skickat via kronofogden får inte fogden fortsätta att kräva in den innan den blivit rättsligt prövad hos tingsrätt.
    I tingsrätten avgörs vem som ska göra vad och därefter kan fogden utföra sitt arbete. Har du ett kontrakt som säger att arbetet ska vara klart innan betalning så tar du med det till rätten.
    OBS att ha rätt betyder inte per automatik att du får rätt enligt domstol utan där är det vem som argumenterar bäst för sin sak som vinner.

9. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 533 inlägg

Sammy_j

Renoverare
    Jag håller på att stänga ett större byggprojekt för typ 30 millar. Alla papper, handlingar och annat skall finnas på plats vid slutbesiktningen enligt avtal. När den är godkänd betalas de sista 10%. Om inte slutbesiktningen blir godkänd pga av att papperna inte är korrekta så blir det ombesiktning/komplettering som leverantören dessutom får pröjsa.

10. P
    Medlem · 7 inlägg

Paintball1

Medlem
    Vi skickar alltid våtrumsintyg och faktura samtidigt. Har gjort så i ca 10-12 år. Smidigt och enkelt.

11. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Har ett par gånger råkat ut för företag som, före fakturan skickas, kontaktat mig och förhört sig om att allt jag förväntar mig är leverat, klart och att jag är nöjd. Inklusive alla papper, instruktioner osv. Därefter avslutat samtalet som tog 5 minuter med "bra, då släpper jag iväg fakturan nu, tack för gott samarbete". Betalade de fakturorna på dagen de kom då de dessutom stämde till punkt och pricka med den information de meddelat mig i förväg och under arbetets gång.

12. M
    Medlem · Stockholms län · 42 inlägg

Måttlösa

Medlem
    Nej, du svarar egentligen inte på min fråga, utan du beskriver processen - som jag är i stort är medveten om.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · 5 inlägg

sketchup

Medlem
    Intyget är ett bevis för ett fullgott arbete. Givetvis skall du inte betala. Faktura med bifogat intyg är praxis. Företaget verkar lite oseriöst som kör denna taktik. Är du nöjd med arbetet??? Annars ta in en besiktningsman innan du betalar.

14. F
    Medlem · 15 inlägg

Freda

Medlem
    Jo det är just vad han gör.... svarar på din fråga... slutet av ditt inlägg så frågar du vad kronofogden gör.
    Kronofogden gör absolut INGENTING om du bestrider kravet, då får företaget gå vidare till tingsrätten.

15. J
    Medlem · 41 inlägg

Johve

Medlem
    I mitt arbete så har du inte en godkänd entreprenad innan all dokumentation är på plats.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.