Byggahus.se

Våtrumsintyg - jag vill ha innan betalning, leverantör efter!

1. M
    Medlem · Stockholms län · 31 inlägg

Måttlösa

Medlem
    Hej!
    Vi har just fått vårt badrum fixat. Nu vill jag ha våtrumsintyget innan jag betalar, åtminstone innan jag betalar hela beloppet. Leverantören vill inte ge mig det utan att jag har betalat hela fakturan. För oss konsumenter är betalningen det påtryckningsmedel vi har. Leverantören kan ju gå till kronofogden vid problem, men Byggkeramikrådet lär rekommendera medlemmarna att inte ge intyget innan betalning.

Är detta verkligen rimligt? Är det prövat rättsligt? Dvs stoppas kronofogdens åtgärder om man hävdar att leveransen inte är fullgod utan intyg?

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Stockholm · 459 inlägg

Huzzbutt

Medlem
    Jag skulle nog resonera som så att våtrumsintyget är en del av den beställda tjänsten och att det ska levereras innan slutbetalning kan krävas.

3. T
    Medlem · 168 inlägg

TypRätt

Medlem
    Det intyget är ju bara ett papper som de själva skriver där de kryssar i några rutor om att de gjort som man ska. Du kan i princip använda det som dasspapper i mitt tycke. Vill du känna någon säkerhet så ta dit en besiktningsman innan betalning så får du en objektiv bedömning om de gjort som man ska.

4. M
    Medlem · Stockholms län · 31 inlägg

Måttlösa

Medlem
    Det var inte det som var frågan.

5. Düsseldorff
    Allvetare · Bromma · 328 inlägg

Düsseldorff

Allvetare
    Jag håller med. Våtrumsintyget är en del av tjänsten och ska, precis som övriga delar av tjänsten om så är överenskommet, levereras innan betalning.

Din leverantör använder ju intyget i nån sorts utpressningssyfte, betala annars blir det inget intyg.

6. Krille-72
    Medlem · 2 858 inlägg
    Vi har också den rutinen att vi skickar våtrumsintyget efter betalning. Har faktiskt aldrig fått en fråga på det under alla dessa år. Vi ser våtrumsintyget som en värdehandling. Men anledningen till att vi skickar intyget efter betalning beror mer på en rutin. Vi skulle lika gärna kunna skicka intyget med fakturan tex.

Jag läste ett utslag hos Arn om jag minns rätt. En kund ville inte betala en del av fakturan (tror det var en ÄTA) och företaget svarade med att inte leverera våtrumsintyget. Konsumenten anmälde till Arn och fick rätt.

Som jag tolkar det har inte en näringsidkare rätt att hålla inne våtrumsintyget för att få betalt. Möjligen skulle man kunna kräva betalt för låt säga 80% av fakturan innan våtrumsintyget levereras och man förhoppningsvis får betalt för resterande 20%.
    Beror ju lite på hur avtalet ser ut.

7. J
    Medlem · 201 inlägg

JSE

Medlem
    Jag fick tjata på vår entreprenör i ca 7 månader efter betalning för att få vårt våtrumsintyg... Med den erfarenheten i ryggen skulle jag kräva intyget samtidigt som fakturan skickas.

8. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Åandra sidan är det inte lag på att lämna våtrumsintyg.....vad står på offerten?

9. D
    Besserwisser · E · 16 280 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nej, men om det är avtalat så är det en del i tjänsten. Är det inte avtalat om delbetalning kan de inte kräva pengar innan hela tjänsten är levererad.

10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 478 inlägg

MathiasS

Medlem
    Då är det ju bara att träffas och betala samtidigt som du ser intyget ligga på bordet framför dig.

11. Krille-72
    Medlem · 2 858 inlägg
    Kan ju bli en rätt rolig syn. Hantverkaren kommer med en portfölj som är låst runt handleden. Öppnar sakta portföljen och visar innehåller. Konsumenten tar fram fakturan och bankdosan och förbereder betalningen.
    Men vem ska vara först? Eller kör man ett, två, tre på det fjärde ska det ske?:rofl::crysmile:

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
  13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 478 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det blir sten sax påse om vem som är först.

Om jag ser pappret och kan hålla i det så skulle ioaf jag kunna tänka mig att betala.

14. B
    Husägare · Västmanland · 296 inlägg

basseman

Husägare
    Klart intyget skall levereras innan betalning, det är en del av tjänsten och intyg att tjänsten är OK gjord. Kunden måste få se vad som står i intyget innan man betalar.
    För övrigt kan inte ens en av de större plattsättarfirmorna i landet fylla i våtrumsintyg än mindre kan de följa BKRs regler. Det gäller att följa upp hur arbetet görs och gärna ta in en oberoende besiktningsman.

15. Krille-72
    Medlem · 2 858 inlägg
    Underbar tråd. Snacka om att kund vs hantverkare verkar ha förtroende för varandra. Då verkar arbetet dessutom vara slutfört.

Nu vet vi inte hur avtalet ser ut och om något är betalt alls. Men vi leker med tanken att inget är betalt. Hantverkaren ligger ute med runt 100” brak. Allt är klart och det är frid och fröjd. Men det blir konflikt om ett papper.

Rimligen borde det även vara intyg från ”Säker Vatten” som saknas.
    Vad är problemet? Skicka det förbannade våtrumintyget till kund så borde risken för en konflikt minska avsevärt. Eller betala in tex 80% av fakturan och vänta in våtrumsintyget innan resten betalas.

Snacka om att göra en höna av en fjäder från båda håll.

Tyvärr kände jag igen oss i ett inlägg ovan. Får tyvärr erkänna att det hänt att kund behövt påminna om intygen efter att fakturan blivit betald. Men aldrig mer än en gång. Om jag minns rätt. :crysmile:
    Funderar faktiskt på att ändra rutinen efter att ha läst denna tråd. Kan lika gärna skicka intygen direkt med fakturan så blir det faktiskt mer effektivt dessutom.

Eller så kör vi Sten, sax, påse om ifall det blir något intyg alls.:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.