Byggahus.se

Våtrum i källare - betonggolv.

1. F
    Medlem · 5 inlägg

Felixson

Medlem
    Har ett problem angående vår tvättstuga i källaren. Det är ett betonggolv som ska klinkas. Men golvet är delvis uppbrutet och ska gjutas igen med fall osv.
    Jag vet att våtrumsregler (dvs fuktspärr) gäller även betongkällargolv. Om man lägger fuktspärr och dräneringen inte skulle vara optimal (jag upplever dräneringen som helt OK men man vet ju aldrig), kan det inte hända  att fuktspärren gör att klinkern släpper (bara en tanke)? Och vad kan egentligen hända med ett betonggolv i källaren som blir lite vått då och då, något allvarligt? Kanske är tabu att fråga om saker som är emot reglerna??
    Om man klinkar resten av källargolvet (som inte är våtrum), kan man använda elastisk fog då, eller måste det vara vanlig fog (jag har hört att klinker bara andas i fogen)?
    Jag är osäker på vad jag ska göra. Några tips?

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Re: Våtrum i källare - betonggolv.

Det beror väl lite på vad för typ av hus du har och dess ålder. Tvättstuga behöver alls inte ha fuktspärr. Är det ett gammalt hus och dräneringen verkar funka och du inte har någon isolering under huset är det lämpligare att inte fuktspärra tvättstugegolvet. Du klinkar direkt på betongen och ger på detta sätt möjlighet för grunden att luftas. Fuktspärra däremot en 10-15 cm upp längs väggarna. Skall du ha in en dusch i utrymmet är det däremot lämpligt att även fuktspärra just detta parti. Se till att du har en god avrinning mot golvbrunnen om utifall att tvättmaskinen pajar.

Att betonggolvet med klinker enstaka gånger blir vått gör inget - huvudsaken är att det luftas torrt (genom klinkerfogarna). Av vilken anledning väljer du elastisk fog i resten av källarutrymmet?

Den här frågan passar egentligen bättre in under ämnet "Källare". Frågan har dryftats många gånger tidigare.

3. F
    Medlem · 5 inlägg

Felixson

Medlem

OK, tack!

Det låter logiskt att det ska vara under ämnet källare. Jag förutsatte att en tvättstuga räknas som våtrum, men så är nog inte fallet.

I alla fall, elastisk fog var mest en tanke jag hade ifall betongen skulle spricka och att man kanske på så sätt skulle slippa små tråkiga sprickor i fogen. Huset är nämligen från 1933 och översta betonglagret är ganske tunt. Det har iofs inte spruckit än, men det kanske kommer. Men det är kanske är en dum tanke.

Jag uppskattar svaret, det låter förnuftigt att grunden ska kunna luftas. Tack!

4. Chril
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

Chril

Medlem
    • Skåne
    • Villa, 60-talet
    • Medlem apr 2006
    • 10 inlägg

Hej! Gick i samma tankar som du. Byggde om källaren för två år sedan och fick alla råd man kan få. Från att fuktspärra rubbet i det som skulle bli badrum till att inte fuktspärra någonting eftersom fukten ska kunna vandra i väggarna... Beslöt till slut att fuktspärra golv och väggar i själva duschhörnet men någon dm tillgodo. I övrigt la jag klinker direkt på källargolvet och målade väggarna med silikatfärg(och mosaik på toalett/badrumsgolvet, kakel på väggarna). Jag har inga elastiska fogar någonstans (förutom en silikonfog mot fönsterbåge i högt upp i duschutrymmet). Allt känns fortfarande mycket fräscht och bra och inga sprickor synliga efter två vintrar.

5. F
    Medlem · 5 inlägg

Felixson

Medlem

Skönt att höra att det gått bra.
    Jag beslutade mig för att göra ett grundligt ;) arbete och bröt upp betonggolvet eftersom det var för mjukt och för tunt. I helgen ska det gjutas nytt golv. Och sedan kommer jag att göra precis som ni; klinka direkt på golvet och endast fuktspärra en bit upp på väggen. Och så ska jag strunta i det där med elastisk fog, för efter gjutningen kommer det inte att spricka! Silikatfärgen är fixad. Tusen tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.