Hej!
Jag ska snart renovera mitt lilla badrum på 1,4 m x 1,6 m. Jag hade tänkt försöka knö in både en duschhörna och en tvättpelare mot den bortre väggen (se bilder), men jag har lite frågor kring regler för våtområden.
För att minimera utrymmet som duschen tar när den inte används hade jag tänkt sätta in vikbara duschväggar i glas. Som jag tolkar reglerna, bland annat från https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-9, så kan området där tvättpelaren står då anses vara våtområde 2 eller oklassat område. Om eluttaget till tvättmaskin/torktumlare sätts på den högra väggen sett från dörren hamnar detta också ~70 cm från närmaste duschvägg, vilket jag förstår det då räknas som oklassat område (> 60 cm).
Kan någon med mer kunskap bekräfta om detta är en godkänd lösning? Om det skulle läcka små mängder vatten mellan de vikbara glasen, är detta ändå okej? Tack på förhand!
-
-
20 mar 06:33 #2
Kopierade från sidan du länkade
Kontentan av detta är att en tvättmaskin bara bör placeras i område 1 eller 2 ifall det inte finns andra möjliga placeringar i oklassat område.
Glöm inte att en tvättmaskin i område 1 skall vara fast ansluten och lyftas 10 centimeter från golvet för att inte hamna i område 0. En tvättmaskin i område 2 får stå på golvet och vara ansluten med stickpropp, men uttaget måste vara placerat i oklassat område.
Det bör vara ok alltså.
Jag tycker det ser ut att bli väldigt smalt utrymme för dig att gå in i duschen? Vad är det för storlek på den?- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 48 380 inlägg 20 mar 06:5320 mar 06:53 #3
Avståndskravet är 120 cm från dusch, räknat från duschmunstycke. Och minst 60 från kant på badkar.
- Laddar…
-
20 mar 10:26 #4
Det finns bra kombimaskiner som både tvättar och torkar. Rummet blir betydligt luftigare med bara en maskin.
Väggar är ju fasta. -
20 mar 14:38 #5
Jag hittade precis denna tråden där samma ämne diskuteras. Där nämns att om maskinerna är IPX4-klassade får de stå i våtområde 1. Med tanke på de vikbara duschdörrarna bör TM/TT kunna anses vara utom våtområde 0 (rinnande vatten), men potentiellt inom våtområde 1 då detta inkluderar så långt som duschslangen kan sträckas runt hörnet.
Jag kollade upp vilken klassning maskinerna som jag köpt har och det var IPX4. De borde därför få stå i våtområde 1, men då med fast installation. Kräver detta att leverantören godkänner att man klipper stickkontakten på kabeln för att det ska vara godkänt?Redigerat 20 mar 14:54 -
Moderator · Stockholm · 48 380 inlägg 20 mar 14:5820 mar 14:58 #6
-
Moderator · Stockholm · 48 380 inlägg 20 mar 15:0020 mar 15:00 #7
Det där med fast inkoppling handlar om var uttaget är i förhållande till duschen. Kan du få uttaget mer än 120 cm från duschen (räknat i horisontalplanet) så är det OK med uttag, även om maskinen står så att den måste hålla IPX4.
-
20 mar 15:25 #8
Som det står: "Det omöjliggör användning av duschen med öppna dörrar.".
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-9
Det gäller ju inte dina dörrar.
Det innebär väl också att det är område 0 där tvättmaskinen står.
Har du kollat på alternativet att byta plats på dusch och tvättmaskin?
Med tvättmaskinens baksida mot samma vägg som kommoden.
Det blir enklare att gå i och ur duschen men har nackdelen att man måste stå i duschen för att använda tvättmaskinen. En fördel för dig blir då att du inte behöver ha toaletten så nära dörren utan faktiskt kan städa toalettens sida och får plats med benen.
Vi gjorde det bytet förra året och tycker att fördelarna överväger för så ofta kör vi inte tvättmaskinen och behöver inte göra det direkt efter att man har duschat.
Har du tänkt på att i din planlösning behöver tvättmaskinen lyftas över toaletten när den ska på plats?
För att slippa det så kan du byta plats på toaletten och tvättmaskinen i stället. -
20 mar 17:24 #9
Om jag placerar TM/TT på en pedestal som är minst 10 cm borde de hamna i område 1, och med placeringen av uttaget hamnar detta i oklassat område. Detta får nog bli lösningen då.
Redigerat 20 mar 17:36- Laddar…
-
20 mar 17:45 #10
-
20 mar 17:59 #11
-
20 mar 19:26 #12
Om jag inte missar något finns då åtminstone dessa tre alternativen:
1. Fast installation med nuvarande lösning.
2. Byt till duschdörrar som inte viks på mitten, så att de kan räknas som områdesavskiljande och eluttaget hamnar i oklassat område. Kontrollera med elektriker. Då borde det även gå att installera eluttag vid tvättstället/spegelskåpet, vilket vore trevligt.
3. Hitta en annan placering av eluttaget och/eller tvättpelare och dusch så att eluttag hamnar i oklassat område.
Alternativ 2 känns nog mest aktuellt, med tanke på att enda skillnaden blir att en större del av duschutrymmet inte kan nyttjas med dörrarna invikta. -
20 mar 19:34 #13
Varför är det så viktigt att ansluta tvätt och tork till vägguttag i stället för i en fast installation?
Det är inte helt lätt att vika in vanliga duschdörrar när man står inne i duschen.
-
20 mar 19:51 #14
-
20 mar 19:59 #15
Så kolla med tillverkaren för säkerhets skull. Men jag har ju mycket svårt att tro att företaget bryr sig.