Byggahus.se

Vatettekoppling läcker ... Vad gör jag fel?

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Har skruvat ihop 12 vatetteplastkopplingar men en läcker. Bildas ngn droppe var 15e min.

Har efterdragit 3 ggr, sedan tog jag isär den för att kolla ytorna och klämhylsan. Hittade inget konstigt.

Skruvade ihop. Samma situation uppstod igen.

Röret har bottnat i klämhylsan, följde monteringsanv (hand + 2 varv).
    Börjar fundera på materialfel eftersom bara en läcker.

Det gäller fördelaren och kopplingen vid ventilen.
    Tagit bilder på ytorna.

Vad säger ni??
    Vad ska jag göra?

2. azzn
    Medlem Nivå 1
    Smeta på lite "smack", locher-pasta har jag använt

3. N
    Medlem Nivå 6
    Hej, tack för tipset. Du tänker på anläggningsytorna hylsa/fördelare?

Men jag vill göra rätt.
    Jag undrar trots allt om någon har en aning till orsaken?
    Vad kan jag gjort fel? Eller skulle det kunna vara materialfel/fabrikationsfel?
    Jag har ju gjort enligt instruktion...

4. azzn
    Medlem Nivå 1

Just precis, de koniska tätningsytorna.

5. C
    Medlem Nivå 1
    Håller med! Brukar alltid göra de trots att det inte står i monteringsanvisningen, gör oftast under för alla kopplingar.

6. J
    Medlem · Nivå 11
    Du ska inte stoppa in röret i botten, ska vara någon/några ( min 2 mm ) mm från, då kommer ringen att klämma bättre, i samband med tilldragning vill röret förflytta sig inåt och när det blir stopp så kan inte klämringen nypa riktigt då den biter i röret

7. N
    Medlem Nivå 6
    Tack för tips.

8. N
    Medlem Nivå 6
    Tack för din input. Men jag har dock följt installationsanv och där står inget vad du säger. Så jag vet inte hur jag ska förhålla mig till ditt svar.
    Klämhylsan kommer ju att deformeras av muttern oavsett rörets inträngningsdjup: Plast är mjukare än metall i detta fall.
    Du får gärna utveckla.

9. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Funderar på om det är så att du fått fel dimension på klämhylsan kanske? Finn sju både för 15x2,5 och 16x2 rör och det kanske är så att det går att trycka ihop dem men att det blir svårt att få tätt?

Kan ju vara så illa att du fått 11 rätt och 1 fel som råkat hamna i fel låda hos leverantören?

10. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte samma fel som det brukar vara på prisol då, längsgående skåror/rispor/skador på själva röret som leder vattnet förbi kopplingen, hur mycket man än klämmer?

11. L
    Medlem · Nivå 11
    Plaströr i detta fall. Tätningen sker inte mellan stödhylsan och "röret".

12. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Jag vet såklart att det är plaströr, är läskunnig. Så inga typer av skador på plaströret kan ge läckage?

För övrigt tätar inte Prisol mellan stödhylsan och röret, utan mot klämringen.

13. N
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Jag får dubbelkolla. Men jag är ganska säker på att det är klämhylsa för 16x2,0-2,2 .

Samtliga satt perfekt på rören.
    Återkommer.

14. N
    Medlem Nivå 6
  15. J
    Medlem · Nivå 11
    Bara erfarenheter