Byggahus.se
Jag har fyndat en takfläkt av det lite större och proffsigare slaget -en Exhausto DTV 250 FC Jag tänkte använda den som extern fläktmotor för köksfläkten och behöver kunna varvtalsreglera den. Fläkten har en inbyggd frekvensomriktare (hyfsat grekiska för mig) och kan styras via en 0-10 V signal från en varvtalsregulator. Den kan även mata en sådan varvtalsregulator med 10 V. Det är inte en EC motor men tillverkaren hänvisar till samma varvtalsstyrning som för deras EC-motor. "Orginal" varvtalsstyrning som man kan köpa till kostar knappa 2000 kr och har diverse lysdioder för olika saker (och är rätt ful). Kan jag lika gärna ta någon annan snyggare och billigare varvtalsregulator? Vad är viktigt att tänka på? En elektriker kommer installera men jag vill vara förberedd samt kunna påverka till en passande lösning för mig.

Exempel på varvtalsregulator jag hoppas kan funka:
https://www.ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-4-steg/p-2685.htm

Fläkten är på ca 200 W.

Så här ser delar fläkt-tillverkarens dokumentation ut:
DTV250.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har någon input på denna?

I och med att fläkten har inbyggd frekvensomriktare så behöver du inte bry dig om effekten. Du behöver en potentiometer för att reglera varvtalet. Och den du länkar till borde fungera utmärkt.

tommib
Jag hade nog satsat på den här istället för att kunna reglera steglöst.

https://www.ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-steglos/p-2681.htm

Principiellt verkar frekvensomformaren vänta sig en signal mellan 0 och 10 V så du borde kunna ta vilken potentiometer som helst som har "lagom" motstånd och mata in 10V i ena änden och GND i andra, samt koppla mittpunkten till gul (0-10V). Lysdioderna är väl till för alarmsignal och så finns det säkert en knapp för på/av också som du borde kunna koppla till något. Gissningsvis styrs den av att mata GND för på och 10V för av men jag kan missta mig på strecket ovan ON i ritningen och att det är tvärt om.

Vad kan du få ut för signal från köksfläkten? Går det att integrera detta snyggt?

Tycker du bättre om den du länkar till så går den säkert bra att använda. Det som krävs är bara en potentiometer dvs ett variabelt motstånd kopplat mellan 10V och GND in mot 0-10V enligt schemat så du får ett börvärde 0-100% varvtal för omformaren. Du kan behöva bygla anslutningen ON/OFF till 10V eller GND också för att frige drift av fläkten om du inte tar originaldelen.

Tack alla för input!

A Avemo skrev:
I och med att fläkten har inbyggd frekvensomriktare så behöver du inte bry dig om effekten. Du behöver en potentiometer för att reglera varvtalet. Och den du länkar till borde fungera utmärkt.
Ok. Tackar.
tommib tommib skrev:
ag hade nog satsat på den här istället för att kunna reglera steglöst.
Tycker nog det är en fördel med färdiga steg men jag antar att det är en smaksak.

tommib tommib skrev:
Lysdioderna är väl till för alarmsignal och så finns det säkert en knapp för på/av också som du borde kunna koppla till något.
GK100 GK100 skrev:
Du kan behöva bygla anslutningen ON/OFF till 10V eller GND också för att frige drift av fläkten om du inte tar originaldelen
I orginal varvtalsregleringsdosan så finns det en lysdiod som lyser när fläkten är på. Kan On/Off på fläktmotorn vara den som styr denna diod? Dvs att det inte är en on/off knapp utan bara en indikator på om on/off.

F Frågan skrev:
I orginal varvtalsregleringsdosan så finns det en lysdiod som lyser när fläkten är på. Kan On/Off på fläktmotorn vara den som styr denna diod? Dvs att det inte är en on/off knapp utan bara en indikator på om on/off.
Nej det sitter nog en brytare som stoppar fläkten helt om man vrider till min. Om man tolkar schemat du lagt in här är det slutning mellan plint 2 och 3 som ger drift på fläkten. Har du ingen sån funktion i de potar du skaffar kan du bygla så går fläkten ständigt. Troligtvis finns någon form av brytare i vreden som länkades av dig och tommib så det bör gå fixa likt original fast utan lysdioderna.

• Gilla
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.