Hej!
Jag har monterat en liten kanalfläkt i mitt garage för att ventilera ur källarutrymmet under. Kanalfläkten reglerar jag ner till ett lågt varvtal med hjälp av en tyristorstyning. Som tydligen är ganska vanligt har jag fått ett brumljud vid lågt varvtal. Eftersom fläkten sitter i garaget så kan jag leva med detta. Men frågan är om fläkten kan ta någon skada? Ljudet är väl troligtvis mekaniskt betingat med vibrationer i lindningarna?

Om man har för lågt varvtal så kan lindningarna överhettas och då blir livslängden mycket kortare och det finns även en viss risk för brand. Om det är fläkten som brummar så är det väl dock troligast att det är som du säger mekaniskt betingat.

Köp en femstegstrafo re 1,5 från ex sytemair har motorn termokontakt så använd denna så motorn ej blir överhettad. Då slipper du ljudet.

Den brummar troligtvis med 100 Hz. Om det är en kolborstad motor är det inga problem. Är det en asynkronmotor kommer den att bli varm då verkningsgraden sjunker, men en kanalfläkt borde väl vara gjord för att varvtalsregleras? Att det brummar lär inte i sig skada motorn.

Erik

Kanalfläktar är normalt gjorda för att spänningsreglera.
Kontrollera så det är för låg spänning till motorn, dom flesta fläktar klarar ner till 80V.
Finns en "min"-ratt att justera lägsta spänningen på tyristerstyrningen (om det är en som är anpassad för att styra en fläkt).

"Sinusdimmer" är kanske bättre än thyristorstyrning?

Eller säger man bara thyristorstyrning som nån slags minne från 70-talet då man faktiskt använda thyristorer till sånthär?
(Från nån gång på 80-talet var det väl alltid triac'ar till de här effekterna, och nu är det väl IGBT'er som "sinusdimmers")...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.