Byggahus.se

Varvtalsstyra en enfasfläkt?

1. 6
    Medlem Nivå 7
    Jag har luftburet värmesystem från -56. En centralfläkt blåser varm luft under golven som kommer upp i golvsocklarna.
    Värmen kommer ifrån fjärrvärme via ett vattenbatteri som sitter under fläkten.
    Nu tänker jag byta ut både fläkt och batteri.
    Den gamla fläkten är en enfas på ca 250W.
    Har fått förslag på liknande fläkt, som nu är på 100W: http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?pid=1602

Tidigare har fläkten gått med fullt varvtal och värmen på vattnet har styrts från inomhusgivare och shunt i FV-aggregatet.
    Nu skulle jag istället vilja varvtalsstyra fläkten efter värmebehov. för att minska det dova ljudet och för att spara energi. Den enklaste lösningen verkar vara tyristorstyrningar, som flera tillverkare har. Men från två håll har jag nu hört att man avråder från att använda tyristorstyrning i en villa, pga missljud. Åtminstone ska man inte gå under 60% av fullt varvtal.

Någon med erfarenhet?

Finns det andra sätt inom rimlig kostnad att styra fläkten??

2. J
    Medlem Nivå 2
  3. S
    Medlem Nivå 2
    62_an

Föreslår att du även tittar på frekvensstyrning av fläkten. Den kommer då att gå tystare i det lägre varvtalsregistret plus att du minskar fläktens energiförbrukning. Med en stegtransformator kommer fläkten att "brumma" högre på låga varvtal och du får inte sanmma energibesparing. Dock är frkvensstyrningen dyrare, men inte oskäligt.

Sture Castor

4. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Måste säga att jag inte håller med Sture Castor.
    Enklare frekvensomformare tycker jag har en tendens att ge upphov till att man hör swithfrekvensen i elmotorn/fläkten.
    Och skall sägas att den typ av fläkt som 62_an skall köpa är gjord för att varvtalsregleras med sänkt nätspänning. Ger inga upphov till brummande vid läga spänningar.
    Tänk bara på att inte köra lägre spänning än 80V till motorn (brukar vara lägsta läget på 5-stegs trafo).

Systemair har en trafo med två rattar där man kan byta hastighet med en växlande signal t.ex. en termostat.
    Dock är den lite dyr.

5. 6
    Medlem Nivå 7
    Sture castor:
    Jag har hittat när jag sökt på nätet, frekvensstyrningar för enfasmotorer, men där man angivit en högre mineffekt än 100W. Finns det även för mindre motorer? Vem har sådana?

JK2 och Frittdrag_II:
    Har själv funderat över trafo och till-och-från-termostat. Intressant att höra att även den kan ge upphov till brum. Jag hörde av ett par leverantörer att det skulle bli en tyst reglering med trafo.
    Men om en motor är gjord för spänningsreglering - innebär det att den inte passar för frekvensstyrning? Finns det m.a.o. andra motorer som passar för frekvensstyrning men inte för spänningsreglering?

Problemet blir lite mer komplext också om man tar med att jag eldar i en kamin och att jag också vill använda vattenburen golvvärme i andra delar av huset.
    Som jag styr nu, dvs med en analog rumsgivare som styr shunten i fjärrvärmen, så spar jag fjärrvärmeenergi när jag eldar, men fläkten går fortfarande på fullt, vilket i det här fallet är en fördel, för kaminvärmen sprids lättare till alla rum.
    Nackdel: Fläkten går på max jämt, även när jag inte eldar.
    Och jag ska utöka huset nu med delar som värms med golvvärme. Och då är det kanske inte så bra att reglera direkt på fjärrvärmen, för då påverkas även golvvärmen, som har sina egna rumsgivare och ventiler.

Med varvtalsstyrning blir konforten bättre, man slipper fläktens ljud när den inte behövs, och fjärrvärmen kan vara opåverkad, förutom att man grovstyr den via utegivare.
    Nackdel är allstå att fläkten går ner i varv jämt när det blir varmt, även alltså när jag eldar. Jag skulle iofs kunna manuellt sätta på fläkten på fullt när jag eldar, men det känns ganska knöligt, speciellt om man gör en brasa innan man lägger sig. Annars är risken stor att man vaknar i fjärrvärmealstrad bastuvärme.

Har funderat om man måste dela upp sekundären på två separata shuntgrupper, iställer för att göra en sparat för golvärmen och köra fläkten direkt på fjärrvärmen. M.a.o fjärrvärmeshunten blir nån sorts "master" som styrs bara av utetemp.

Jag skulle också vilja köra fläkten hela sommaren för ventilationens skull - oavsett hur varmt det är ute och inne. Kanske rent utav tvärtom då, högre varvtal vid hög inomhustemp.

Jag skulle vilja hitta ett sätt/system som fixar rubbet via enkel automatik. Jag är beredd att koppla ihop styrelektronik själv om det inte finns färdigt, men jag har inte kommit på ett bra system än.

Hörde förresten med Systemair om tyristorstyrningen ventilationfirman offererat mig, ETFV-Mini (http://194.17.239.19/SE-index.aspx). Den fungerar tydligen inte så bra styrningsmässigt - motorn hänger ibland inte med insignalen. Dom funderar på att inte sälja den längre.
    REPT (http://194.17.239.19/SE-index.aspx), ska fungera bättre men har då en massa onödigt?? lull-lull.
    En annan nackdel med både ETFV-Mini och REPT är att man default ställer önskad inomhustemp på enheten som kommer att sitta i ett skåp och en fast tempgivare på väggen. Jag skulle vilja ha en reglerbar termostat på väggen.
    Ett bättre alternativ är då kanske ERV10S från EBM-Papst (http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?pid=1060) som är en ren tyristorstyrning (dock ej rekommenderad att använda i villa pga av brum) och en rumsregulator, tex. HLS33 från Produal (http://www.produal.se/files/1150.09S.pdf). Man kan t.ex. summera signalerna för värme och kyla och på det viset få fläkten att gå när jag eldar. Men då kommer den att gå när man inte eldar också och det är för varmt...
    Pust lång uppsats, men komplext problem...hur göra?

6. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Angående fläktstyrningen:
    Jag skulle nog skippa tyristorstyrning, dyrt och ger nästan alltid motorbrum (framförallt i små motorer).
    En enkel trafo och två hastigheter (t.ex. Systemait REU).
    Styra växling av fläkthastighet med en termostat och en timer (högfart när man eldar, eller vid behov).
    Tycker att för komplicerade styrningar med massa parametrar och sterglös hit och dit har en tendens att inte alls fungera till belåtenhet.

Styrning av fläkt via spänning:
    Den typ av fläkt du tittar på är byggd för att kunna varvtalsreglera via spänningen, ger inget brum eller några andra problem normalt.
    En vanlig assykronmotor funkar inte så bra att sänka spänningen på desa blir det brum i.

7. 6
    Medlem Nivå 7
    Ja det kanske skulle vara säkrast med en trafo...
    En timer - det var faktiskt en bra ide´!

Nackdelen med ett så enkelt system är väl att det kanske blir alldeles för varmt inne när man eldar (fjärrvärme+eldning).
    Och hur stor är besparingsefekten när jag eldar jämfört med att styra ut-tempen från fjärrvärmen direkt?

Skulle det funka med att som nu styra värmen på sekundären, men också styra varvtalet på fläkten (hög/låg), dvs två olika regleringar som fungerar parallelt och båda från rumstemperaturen?

8. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Hur din styrning av fjärrvärme/golvvärme fungerar/påverkas är lite mer komplicerad.
    Delvis är det så att när du eldar kmmer det att avges mindre värme från vattenbatteriet (beroende på var återluftsintaget sitter).
    Finns det inget sätt du kan styra vattenbatteriet i luftvärmen för sig själv ?

9. mr_marbles
    Medlem Nivå 2
    Pulsbreddsmodulering är ett effektivt sätt att varvtalsstyra fläktar. I princip går det ut på att man "klipper bort" matningsströmmen med en viss frekvens. Klippfrekvensen kan slå igenom som missljud, men den kan man ofta justera så att den inte träffar någon resonansfrekvens hos fläkten. Är lite osäker vad det finns för hyllprodukter, men googla på "pulse width modulation" eller "pwm fan".

10. D
    Anonym
    PWM är väl en DC-applikation?

11. 6
    Medlem Nivå 7
    Jag har redan nu en separat rumstermostat som sitter placerad centralt i huset, närmare bestämt i köket.
    Det är köket och intilliggande hall som jag nu bygger om till vattenburen golvvärme.
    Rumstermostaten för luftvärmen flyttar jag därför in i vardagsrummet som ligger intill köket. V-rummet kommer också i fortsättningen ha luftburen golvvärme, liksom alla sovrum som ligger innanför v-rummet.
    Utanför köket och diagonalt (hörn i hörn) med v-rummet har jag ett ganska välisolerat "uterum" där det finns en kamin.
    För att få in värmen till övriga huset placerade jag en PAX värmeförflyttare där taket är som högst i väggen mot v-rummet. Från värmeföflyttaren drog jag ett spirorör som jag fört in genom väggen till v-rummet, men i golvhöjd.
    I v-rummet, liksom i alla sovrum, sitter returventiler för luftvärmen på innerväggen uppe vid taket. Returluften går sedan tillbaks till värmepaketet. Frisk uteluft tillförs på vägen till paketet (hur mycket får man ställa in manuellt med en enkel ventil).
    Jag tänkte att om jag eldar, är det bra om fläkten går på max, så att värmen som kommer i i v-rummet går diagonalt igenom v-rummet, sugs in i returventilerna och så småningom kommer ut i alla rum som är luftburet uppvärmda.

I köks och halldelen och i uterummet placeras separata golvvärmegivare.

Det enklaste skulle nog vara att köra som nu, fast med inkoppling av golvvärmecentralen också på fjärrvärmen, dvs jag styr fjärrvärmens shunt med termostaten för luftvärmen och fläkten går för fullt jämt.

Nackdelar:
    -Ständiga bullret från fläkten
    -Luft som rör sig upplevs som kallare och därför kopenserar vi med högre temp.
    -Värmen till golvvärmecentralen påverkas då också.

Fördel:
    Om jag eldar så stryps värmetillförseln till luftvärmen (och till golvvärmen), men fläkten går för fullt och fördelar kaminvärmen

Men om jag kompletterar ett sådant system med en rumstermostat som styr motorns varvtal, då slipper jag ljudet (om jag har en tyst styrning ;) ), men då tillkommer andra problem, t.ex. när jag eldar...suck! OM det nu alltså över huvud taget fungerar med reglering på reglering...

Hoppas det här förtydligade :)

12. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Min tanke var så att du kunde kört fläkten på "lågfart" normalt. vid värmebehov (som du kan definiera som kallt i rum eller att luftvärmen öser på värme) går fläkten upp på "högfart".
    Sedan möjlighet till att tvångsstyra fläkten till fullfart via en timer (finns upp till 16timmars idag) när du eldar i kaminen eller av annan anledning vill ha fullt flås.

Finns hur m,ånga möjligheter som helst, men gör det inte för komplicerat för dig själv ... blir bara kludd i slutänden då :)

13. 6
    Medlem Nivå 7
    Definitionen värmebehov = "kallt i ett rum" förstår jag vad du menar med med. Men definnitionen värmebehov = "luftvärmen öser på värme" förstår jag inte riktigt vad du menar med. Fläkten som jag vill styra, är ju tillsammans med ett vattenelementent, hjärtat i luftvärmen.

Ang. lågfart: Varvtalet måste då vara så lågt att inte det sker något värmetillskott till rummen, vilket ju kan vara innebära olika varvtal beroende på uttemp, t.ex, eftersom fjärrvärmen med det enklaste alternativet (som jag antog att du menade), inte vet något om rumstempen, utan levererar bara varmvatten efter en kurva.
    Men en steglös styrning, så tänkte jag att varvatalet kunde få gå ner till noll, om det är praktiskt möjligt, om det skulle behövas.

Den lösningen skulel jag kunna tänka mig i driftsfallet att jag eldar - om jag inte kan komma på någon enkel lösning som sköter sig själv (motsägelse?? ;) )

Det kan jag hålla med om, gäller bara att hitta den bästa :)

Men om jag som jag tänkte skulle kombinera rumstermostat som styr utgående vatten från FV och en till rumstermostat som styr fläkthastighet på nåt sätt - skulle det funka?

14. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Blev kanske lite rörigt svar innan ;)
    "luftvärmen öser på värme": var så i vissa gamla luftvärmesystem att man styr mängden värme efter rummet och då när temperaturen i tilluftskanalen in stiger över t.ex. 30 grader så ökar man från lågfart till högfart.

På något sätt (precis som du tänkt) styra batteriet i luftvärmen efter rumstemerpaturen.

Finns väldigt få fläktar som tål att styras helt ner till noll, är ofta så att när du kommer under en viss nivå på tillförd effekt stannar fläkten och blir varm/brummar/löser ut.