Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Varvtalsreglering av AC fläkt?

1. Amatörsnickaren
    Medlem · Stockholm · 549 inlägg

Amatörsnickaren

Medlem
    Hej!

Jag har köpt en AC fläkt som jag tänkte skulle få evakuera luft från vårt sovrum till en korridor utanför när det blir för varmt (jag och frun sover lätt så vi vill inte bli väckta av ljud i huset när någon går på toaletten etc varför vi sover med dörren stängd) men trots att jag valde den tystaste jag sett någonstans är den lite för bullrig (vi sover som sagt lätt) - i övrigt fungerar den bra (vi har en temperaturstyrning av fläkten (av/på) och en självdragsventil under fönstret som släpper in kall luft så cirkulationen blev bra).

Den fläkt jag valde monteras inuti det rum där luft skall evakueras (i mitt fall via en kort kanal genom väggen) och är 220V/AC matad.

Troligen skulle jag letat efter en fläkt som man sätter på utsidan i stället (skulle nog låtit mindre i rummet) men nu har jag den fläkt jag har och funderar på möjliga lösningar.

Med en likströmsmotor kan man ju som regel reglera varvtalet med volt talet man matar den med men för AC antar jag att det inte är så enkelt och en vanlig 220V dimmer fungerar väl inte för en motorlast?

Jag vill inte bygga något själv som föreslås i någon tråd på forumet (är inte så händig med elektronik och dessutom får man väl inte bygga 220V grejor hur som helst).

Jag såg en varvtalsregulator på Classe (http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664) - kan man anta att det fungerar för alla moderna fläktmotorer (om de inte överskrider angivet ampere) eller kan det bli någon typ av problem? I någon tråd nämndes det att man helst bör använda en "transformator" i stället för en varvtalsregulator men jag vet inte vad det är för produkt man i så fall skall köpa eller varför?

Redigerat 13 dec 2014 21:34
  2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 061 inlägg

Avemo

Medlem
    Många motorer i hushållsapparater är i princip DC-motorer av en typ som också kan gå på växelspänning. Om det är det i din fläkt går det utmärkt med dimmer eller transformator. Clas Ohlsons varvtalsregulator är helt säkert en dimmer.

Skulle det vara en asynkronmotor i fläkten är det troligt att det också fungerar, men det finns en möjlighet att den blir för varm om man reglerar den på det viset.

• Laddar…
  3. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
    Skall se om det går att få tag på någon info om motortyp i fläkten annars får jag chansa på classes "varvtalsregulator" och se om det bränner den eller inte...

4. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Fläktar av badrumstyp brukar inte ha allströmsmotorer. Jag tror den har någon form av asynkronmotor ( ev skärmpolmotor). Dessa motorer kan ofta varvtalsregleras i begränsad omfattning utan frekvensstyrning. Det är motorns s.k. eftersläpning som ändras när spänningen minskas.

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 430 inlägg
    Beroende på motor kan de börja låta mer (skrika) om de justeras med matningsspänning.
    Sätter du motorn på utsidan (om den går att svänga) och tätar mot kanalen kommer den ju att suga luft ur rummet. Går den inte att svänga kan du kolla om det går att ändra riktning på den.

Jag hade samma sak tidigare på stugan, dock ville vi blåsa in varmluft i rummet. Jag fick det aldrig tillräckligt tyst med AC fläkt så tillslut blev det en lösning med en 140 mm datorfläkt (https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-uln-140mm-flkt/770802).
    Den låter ingenting på 650 rpm och på 800 (max) kan man höra en svag susning men det tror jag mest kommer från ventilationsröret snarare än fläkten... Jag kör den med en vanlig 12 VDC adapter med fast utspänning som jag har pluggad i ett uttag... Jag har dock ingen styrning på den men det borde du ju kunna lägga till på antingen 12 eller 230 V sidan (till adaptern).

6. A
    Medlem · Stockholms län · 10 061 inlägg

Avemo

Medlem
    Asynkronmotorers moment som funktion av eftersläpning är högst olinjär. När varvtalet ökar från noll så stiger momentet till att börja med. När sedan varvtalet börjar närma sig det nominella så sjunker momentet igen. Vid det synkrona varvtalet är momentet noll. I ett allmänt fall kan man varvtalsstyra asynkronmotorn genom att sänka spänningen om man har återkoppling av varvtalet till motorstyrningen. Detta under förutsättning givetvis att motorn tål värmen. Fläktar är dock ett specialfall. Momentet på fläkten stiger brantare med varvtalet än motorns moment. Därför kan en fläkt driven av en asynkronmotor varvtalsstyras med dimmer utan återkoppling. Fortsatt givetvis under förutsättning att den tål värmen.

Prova kan man alltid göra. Det värsta som kan hända är att det börjar brinna, så jag skulle vilja ha ganska omfattande tester innan jag lämnade den på i sovrummet på natten.

7. Amatörsnickaren

Amatörsnickaren

Medlem
    Ja om överhettning inte är något man kan utgå från händer ganska omgående så låter det ju onekligen säkrare att köra på Anders förslag med en datorfläkt och en enkel 220V AC till 12V DC omvandlare. Får fundera på hur jag skulle kunna bygga en "hustrugodkänd" lösning utseendemässigt bara :)

AC fläkten jag har skulle kunna användas till ett annat projekt - transport av värme när man eldar i kanin från vardagsrum till närliggande hall (där dess ganska låga surr nog skulle fungera) - eller skal man ha ha "sugande" riktning på fläkt för detta (har för mig jag sett någon tråd om det på forumet - får leta)...

8. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 430 inlägg
    Att man vill ha sugande fläkt för att flytta värme har att göra med att man vill skapa ett undertryck. Man ska alltså försöka transportera värmen med undertrycket snarare än att försöka "blåsa" värmen in i rummet.
    Kan man "fånga" värmen t.ex. ovanför en braskamin och därifrån "blåsa" in den i ett rum fungerar det bra men vill man flytta "värme" från ett varmare rum till ett svalare är det undertryck som gäller...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.