Byggahus.se

Varumärken borrhammare/conrad.se

1. R
    Bannad · Stockholm · 236 inlägg

radioshack

Bannad
    Jag har ett tillgodokvitto på conrad.se på 1500:- som jag tänkte jag kunde köpa en borrhammare (och möjligen en borrskruvdragare) för. Jag har minimala behov, sätter upp en hylla om året eller så, men har betong-/slaggväggar (30-talshus). Behoven gör väl att vilken som helst duger men jag vill att den ska hålla och vara så bra att jag "aldrig" kommer behöva eller vilja byta ut den (dvs, jag ska inte inse om ett år att "jag borde köpt någon med XX-funktionen"). Och nu till mina "problem":

1. Conrad har 42 (!) modeller som kostar mellan 700 och 2800:- (och sju modeller som är avsevärt dyrare). Jag drunknar i valmöjligheterna, som dessutom ofta ligger prismässigt väldigt nära varandra, så jag måste börja utesluta för att få ner alternativen till en hanterlig mängd (jag är alltså beredd att lägga till pengar utöver mitt tillgodokvitto).

2. Vilka tillverkare är bra? De har massa konstiga varumärken som jag inte hört talas om men som jag antar är tyska (eftersom Conrad urpsrungligen är tyskt och mycket av sortimentet är tyskt). Någon som har några åsikter om följande AEG Powertools, Black & Decker, Bosch, Brüder Mannesmann, Einhell, Flex, Metabo, Ryobi, SKIL, SKIL Masters? Några märken man kan stryka direkt/prioritera?

Länk till Conrads utbud av borrhammare: http://goo.gl/Mch2bO

• Laddar…
  2. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 611 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Om det vore jag som hade ett tillgodokvitto hos Conrad, skulle jag välja den här:
    http://www.conrad.se/Borrhammare-Me...nrad-swe&pi=818649&ci=SHOP_AREA_37384_1506010

Den har två mekaniska växlar, möjlighet till borrhammar- och vanlig chuck och klarar lättare mejsling. Det viktigaste är att det är ett fabrikat där du kan förvänta dig att det finns reservdelar om den skulle gå sönder långt efter att garantierna har upphört att gälla. Det kommer den sannolikt inte göra. Metabo gör riktigt bra grejer, och speciellt när det gäller borrhammare.

Redigerat 21 okt 2014 18:35
    • Laddar…
  3. Remne
    Verktygstokig · Jönköpings Län · 1 192 inlägg

Remne

Verktygstokig
    Bara att hålla med mattiasp på Metabon...
    samtidigt kanske lite "lyx" med tanke på ditt behov, frågan är oxå om du vill lägga till pengar eller endast använda ditt tillgodkvitto??

Jag kanske hade sneglat på Bosch om jag va "tvungen" att hålla mig inom maxgränsen...

Sen tycker många tycker Julas Meec-hammare funkar utmärkt när man använder den så lite som du tänker göra, så kanske något annat kul från Conrad o köp en borrhammare någon annanstans...

• Laddar…
  4. R

radioshack

Bannad
    Jag kan lägga till pengar om det behövs. Känns dumt att vara dumsnål när man köper något man ska ha kvar i årtionden.

5. Remne
    Verktygstokig · Jönköpings Län · 1 192 inlägg

Remne

Verktygstokig
    Då är Metabon utan konkurrens i ditt "startfält"....

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Gävleborg · 23 inlägg

elfs

Medlem
    Jag håller med att Metabon är nog bland det bästa. Frågan är om du behöver borrhammare eller om det räcker med slagborrmaskin. I mitt 30-tals hus så är betongen inte den hårdaste i källaren. men de har kastat med stora gråstenar i blandningen så man kan ha otur och träffa en. Jag har allt från bilmaskin till bosch uneo max. och nu beställde jag den här. http://www.conrad.se/Slagborrmaskin...rad-swe&pi=1180983&ci=SHOP_AREA_37384_1505990
    Har hört att de ska vara som gröna bosch i kvalitet. Den har så att man kan koppla in dammsugare till den.

7. P
    Medlem · Hallands län · 2 465 inlägg

Pysslarn

Medlem

Redigerat 23 okt 2014 10:02
  8. E
    Medlem · Gävleborg · 23 inlägg

elfs

Medlem
    Visst. Ingen fara. jag tänkte på dammsugarfunktionen som jag inte ser på metabon. och som verkar ovanlig på borrhammare. Själv ska jag använda den mest som borrmaskin och till hålsåg. Annars kanske en batteridriven av samma märke som man tänker inhandla skruvdragare m.m. Har man redan batterier och laddare så kan man ju köpa en solo maskin. GBH 18 V-LI om man ska ha blåa bosch serien typ.

Min Einhell kommer idag med posten. ska väl använda den i helgen men som hålsågning för eldosor. kan ge en kort användarupplevelse om så önskas.

Sorry om jag rör till det hela för TS :)

9. R

radioshack

Bannad
    Tack så mycket för alla svar! Mycket hjälpsamt. Var lite av en djungel. Förstår inte Conrads lager- och logisitkstrategi med 42 maskiner i ett så smalt prisintervall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.