D09
Hur går man tillväga om man som företagare vill etablera sig på en ort och sedan använda sig av ortnamnet + verksamhetsbeskrivningen ( som inte är det samma som företagsnamnet ) utan att starta ett nytt företag.

T ex Sandareds blommor, men som sedan drivs av ett företag som heter något annat och är etablerat på andra orter också..

Syftet är att kunna ettt tydligt namn som beskriver var och vad.

Om det är aktiebolag går det väl bra att registrera bifirmor.

Tänka sig! Då har man redan lärt sig något nytt idag. Och klockan är inte mer än halv elva... :D

det rör sig i detta fall om en firma och inte ett varumärke. (äpplen och päron och allt sånt där).

Om jag inte minns helt fel så registrerar man ett bolag med ett namn och org.nr sen kan man ju kalla sin eventuella butik eller liknande för vad som helst. Tex en person har en enskild firma som är registrerad som Gunnars livsmedel men själva butiken har skyltar och heter Mathörnan.

jo, bolaget registreras och tilldelas ett organisationsnummer. Firman, dvs bolagets namn måste givetvis inte användas som beteckning på den butik som bolaget vill driva. Det är vanligt att man då använder sig av ett handelsnamn (varu/tjänstemärke). Genom att använda sig av exempelvis ett ortsnamn och en del ur verksamhetsbeskrivningen kan man också vara säker på att inte begå intrång i någon annans ensamrätt.

H
Vissa namn är skyddade. Det är PRV som hanterar detta. Var ute för detta då jag skulle registrera mitt. Får inte vara likt ett redan existerande namn. Därför heter många bolag XXX i YYY AB då det är ett AB.

D09
Om man vill skydda ett företagsnamn som används i folkmun på orten... Kan man regeristrera detta då för att skydda att ingen annan använder det, utan att starta en firma till ? Ungefär som man vill skydda ett framtida företagsnamn innan man startat igång firman..

H
Ska väl inte vara något problem. Skyddet ska ha en ägare i form av ett bolag eller juridisk person. Titta t.ex. på läkemedel. Där har ju företagen x antal i samma bolag. Är väl ett mönsterskydd tror jag...

Under förutsättning att namnet har särskiljningsförmåga och att ingen annan redan registrerat det kan du ansöka om registrering av namnet som varumärke (det är alltså inte mönsterskydd). Ring PRV:s kundtjänst och kolla imorgon (08-782 28 00).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.