Ja man börjar bli orolig om allt kommer frysa bort och våren inte blir som den ska :-?

Jag har oxå hört att man ska knipsa av skotten på magnolian så blomman behåller sin energi för sej själv och inte till blommorna som kommer fel årstid.

Var ute i min trädgård idag och såg att mina pärlhyasinter snart sätter knopp..konstig vinter vi har iår  :o

kommer det nya blommor till våren ändå?
gaia

Det är ju dessa knoppar som ska blomma till våren. Jag skulle inte plocka bort dem om jag vill ha blomning till våren. En viss gallring kan man naturligtvis göra men jag förstår egentligen inte varför  ;). Nu har jag iofs ingen magnolia - än - i min nya trädgård så det är möjligt att den varma hösten kört igång redan. Samtidigt kommer jag ihåg att knoppsättningen redan startar på hösten. Räkna med att magnolian ändå inte kommer att blomma fullt ut de första åren. Det är vanligt att knopparna fryser på ett ungt träd - och detta precis när man väntar på att de ska slå ut. Trädet blir härdigare med åren. Låt naturen ha sin gång!

Men vi ska ändå hoppas på en - helst ganska kortvarig - kall vinter här nere i Skåne. Om inte riskerar vi att få väldigt mycket ohyra och annat otrevligt på våra träd och buskar till nästa sommar. Framför allt fruktträd kräver ett par rejäla köldknäppar nu, när de är i vila.

En av våra kaprifoler slog ut idag 26 november!

mvh plexi

"Lite" konstigt är et onekligen.

Här uppe är havet fortfarande isfritt. Borde vara några dm is nu

Kan inte annat än hålla med. Min vinka har blommat här lite smått. Träden börjar dock fälla alla sina blad vilket känns skönt. Men +9° den 27:e november känns onekligen som en udda morgontemperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.