Vart kan man vända sig med "en salig blandning juridiska frågor" rörande jordbruksfastigheten - funderingar kring vad som gäller mina önskade framtida byggplaner, eventuellt uppköp av intilliggande kommunal mark, problem med offentlig stig som korsar genom fastighetens mark, olika nyttjandeformer för jordbruksfastigheten t.ex energifrågor och stallbygge, processförfaranden med kommunen, lämpliga prioriteringar, kostnader, handläggningstider etc?

Jag hoppas hitta nån sorts allsmäktig allvetare :D dvs någon som är mycket erfaren och har någon sorts helhetssyn över hur man får igenom sina frågor på lämpligt sätt.

Vad bör jag tänka på? Är medlem i LRF, kanske bör jag vända mig dit? Å ena sidan är givetvis detta fantastiska forum enormt värdefullt men pga de många specialfrågorna behövs det någon som kan besöka gården, läsa kontrakten etc.

Tack!

Redigerat:
Ja, varför inte vända dig till LRF-konsult. Dom har jurister och dom har väl kan man förmoda specialkunskap inom jordbruksfastigheter

En redan upprättad stig är väldigtnsvårt att bli av med, nästan omöjligt

Tack för era svar. Ser fram emot ytterligare förslag.

Ang.
Dr.L skrev:
En redan upprättad stig är väldigt svårt att bli av med, nästan omöjligt
Hm, ja, har förstått det men hoppas ändå hitta sätt. En anledning är inbrottsproblem i området och denna bidrar antagligen till detta. (Nattligt besök härom veckan som dock upptäcktes.) Hoppas t.ex utreda om det grå att dra om stigen runt tomten.

Hemmakatten
Eftersom du har en ganska komplex frågeställning så kommer en lämplig jurist att kosta en hel del pengar. Har tyvärr ingen att rekommendera, men personligen skulle jag lägga de pengar som behövs för att reda ut detta. Allt som inte reds ut och som kan innebära en permanentning skulle jag definitivt försöka reda ut och undvika.

Vid sidan av LRF arbetar landets hushållningssällskap med likartad kompetens. Men eftersom dina frågor rör så många "ämnen" kommer du i vilket fall som helst att behöva tala med många människor. Ett tips är att du engagerar dig socialt på hushållningssällskapets gille eller den lokala LRF-avdelningen. Där träffar du visserligen inga avtalsjurister, men du möter verkligt kunniga människor med båda fötterna på jorden.

Börja där!

Det var mycket frågor på en gång.

Jag får intrycket att TS är nybliven ägare till gården, det blir lätt överväldigande. Jag var i samma sits själv för tio år sedan och det är först nu som jag börjar känna att jag har grepp på de flesta aspekterna.

Mitt första råd skulle vara att strukturera upp det hela en smula. Problemet med stigen har väl knappast med stallbygget att göra osv. Tag sedan ett problem i taget och lös dem var för sig. Att det skulle finnas någon form av universalexpert skall vi nog inte hoppas på, utan man får gå till olika kunskapsskällor i varje ärende. Det går att få mycket hjälp och råd av goda grannar, jag brukar passa på att fråga lantbrukare och gårdsägare om råd närhelst jag träffar dem.

Mitt andra råd är att ta det lungt och låta tankarna mogna lite. Det är sällan de första idéerna är de bästa.

Här hjälper vi gärna till så tänk till, vaska ut den viktigaste frågan och posta den!

Ni är alla så vänliga! Okej, ingen uppenbar allvetare men en hel del bra startpunkter och idéer! Jättetack!
:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.