Byggahus.se

Vårt växthus.

1k läst  23 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Var har ni fått tag i taket? Är det aluminiumprofiler som takglasen är inpassade i? Riktigt fint växthus!

2. O
    Medlem Nivå 3
    Tack!
    Fick profilerna från jobbet. De är egentligen till ett 16 mm kanalplasttak men fungerar även till 4mm härdat glas.
    Beställde glaset till taket från en lokal glasmästare.
    Satte upp profilerna och sen kom han förbi och mätte upp rutorna.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Intressant! Profilerna är i plast? Eller alu? Har du fixerat dem med silikon? Vilken tillverkare av profiler? Vad har du målat allt trä med för färg?

4. O
    Medlem Nivå 3
    Nej det är alu-profiler från Halle. Glasen kläms fast mellan topp och bottenlisten med skruv. Listerna har gummilister på under och ovansidan.

Jag har använt Nordsjös One system (grundolja, grundfärg och toppfärg) till panel och foder. Snickerierna är målade med Nordsjös fönsterfärg.

5. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren! Hur går tankarna kring skorstenen då? Ut genom grundmuren?

6. O
    Medlem Nivå 3
    Den kommer att säljas och bytas mot en bioetanol kamin. Har tyvärr blivit lite problem med relationen till grannen som bor ca 4 meter från växthuset och jag tror inte rök och sot skulle förbättra situation.
    Dessutom skulle en isolerad skorsten gå på 15-20k + att en bygganmälan krävs.

7. Snigla
    Allvetare Nivå 24
    Jättefint växthus!
    Hoppas att ni får ett underbart odlingsår 2020(y):)

• Laddar…
  8. O
    Medlem Nivå 3
    Det tackar vi för. Det blir chilli för mig och tomater för frun till att börja med.

9. Snigla
    Allvetare Nivå 24
    Spännande, vi odlar ca 30 chilisorter i år i vårt.. (ja vi odlar xx tomater och annat också) (y):D

Lycka till!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka