Hej, efter regn så får jag kondens på insidan av den ena sidan av 2-glas fönstret, se bifogad bild. Jag är orolig att det är regnvatten som tränger in utifrån.
Jag har kollat men hittar inget uppenbart område som är blötare än det omkringliggande området. Vart tror ni vattnet kommer ifrån? Från överblecket? Från fasaden? (att det rinner igenom eternit-plattorna?)
PS. Jag vet att jag borde måla om fönstret. Men vad är det för färg som sitter där nu? Lasyr? Eller är det nån slags olja?
Jag har kollat men hittar inget uppenbart område som är blötare än det omkringliggande området. Vart tror ni vattnet kommer ifrån? Från överblecket? Från fasaden? (att det rinner igenom eternit-plattorna?)
PS. Jag vet att jag borde måla om fönstret. Men vad är det för färg som sitter där nu? Lasyr? Eller är det nån slags olja?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Kondens är INTE inträngande vatten.E Einh skrev:Hej, efter regn så får jag kondens på insidan av den ena sidan av 2-glas fönstret, se bifogad bild. Jag är orolig att det är regnvatten som tränger in utifrån.
Och det är helt omöjligt för någon utomstående att veta var ev. inträngande vatten kommer ifrån. Sätter ena testikeln på att det där är kondens. EDIT: om det där skulle vara inträngande vatten bör du se fuktskador på ovansidan av fönsterbladet.
Fuktig utomhusluft fäller kondens på kallare ytor. Som glasE Einh skrev:
Fixa ventilationen så löser kondensproblemet sig
Nackdel med köpa billiga hus på landet. Massor att fixa. Som kostar
’Fördel att man får modernisera och få in bra lösningar för hus och boende
Hade samma problem, men hittade aldrig orsaken. (Fönstret blev ersatt av en dörr och står och dräller i verkstaden.)
Är dock helt 100% på att det i vårt fall inte hade med ventilationen att göra då vi har FTX och generellt torr luft inne. Dessutom likadana fönster på samma sida av huset som inte har det problemet. Min slutsats är att det är ngt problem med att slagregn driver in ovanpå bågarna och rinner/droppar ner mellan glasen vilket ger upphov till kondens på ytterrutan. Problemet är helt kopplat till just det fönstret. Kanske för att färglagren byggt på och leder till att vattnet tar fel väg.
Ett sätt att undersöka om så är fallet är att trycka in tätlister mellan bågar och karm i ovankant och se om det blir bättre vid nästa regnoväder.
Är dock helt 100% på att det i vårt fall inte hade med ventilationen att göra då vi har FTX och generellt torr luft inne. Dessutom likadana fönster på samma sida av huset som inte har det problemet. Min slutsats är att det är ngt problem med att slagregn driver in ovanpå bågarna och rinner/droppar ner mellan glasen vilket ger upphov till kondens på ytterrutan. Problemet är helt kopplat till just det fönstret. Kanske för att färglagren byggt på och leder till att vattnet tar fel väg.
Ett sätt att undersöka om så är fallet är att trycka in tätlister mellan bågar och karm i ovankant och se om det blir bättre vid nästa regnoväder.