Byggahus.se
Vill passa på att tacka för allt engagemang, Det värmer och är till stor hjälp.
Vi har uppdaterat vår skiss baserat på @Klaugust och andras feedback.

Skiss av husplan med möbler inkluderande kök, vardagsrum och sovrum, orienterad mot de fyra väderstrecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är placeringen på tomten
Skiss av en tomt med en byggnads placering och omgivande gränser markerade, inklusive avstånd till grannar och väg.
Skapa konto

Har lagt in lite fasadbilder saxade från SweetHome:
Öst
3D-skiss av husets fasad med öppna terrassdörrar och inredd interiör sedd från utsidan.
Söder Skiss av husfasad med dörr och fönster, möbler synliga genom ett fönster.
Väst
Översiktlig skiss av en byggnads placering på tomten med markerade riktningar Öst, Söder, Väst, och Norr.
Norr
Skiss av en husfasad med dörr och fönster, markerad som östsidan av ett byggprojekt.

• Gilla
P-KAR och 2 till
  • Laddar…
Läckert! Nu börjar det likna nåt. :love:

Behöver ni tre ytterdörrar eller kan ni ta bort groventrén? Kanske byta plats med WC? :thinking: Blir mer möblerbar yta då och ni sparar ca 20k i arbete, mtrl samt dörr.

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
Det ni borde fundera på, som verkligen är lyx, är ett takfönster. Tex över köket eller i något sovrum över sängen är coolt.

Ett ca 120x100 takfönster inkl installation och mtrl kostar ca 30k extra. :love:

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Läckert! Nu börjar det likna nåt. :love:

Behöver ni tre ytterdörrar eller kan ni ta bort groventrén? Kanske byta plats med WC? :thinking: Blir mer möblerbar yta då och ni sparar ca 20k i arbete, mtrl samt dörr.
Vi har hund och tomten ligger nära både strand och naturområde så groventrén är tänkt att användas när vi behöver sanera hunden från sand och lera eller om man har blöta kläder som man vill hänga av sig.

Torbjärn Torbjärn skrev:
Det ni borde fundera på, som verkligen är lyx, är ett takfönster. Tex över köket eller i något sovrum över sängen är coolt.

Ett ca 120x100 takfönster inkl installation och mtrl kostar ca 30k extra. :love:
Ja det kan ju vara en idé. Tror det blir tydligare var ett takfönster eventuellt skulle pasa in när vi satt planlösningen och ritar upp mer detaljerat i Sketchup.

P peterj66 skrev:
Vi har hund och tomten ligger nära både strand och naturområde så groventrén är tänkt att användas när vi behöver sanera hunden från sand och lera eller om man har blöta kläder som man vill hänga av sig.
Aha då måste ni ha en hunddusch i tvättstugan! :strong:

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
E
Torbjärn Torbjärn skrev:

Tänk på framtida planering för solceller. Takfönster ger mindre yta att sätta solceller på. Just my 5 cents.

• Gilla
matso100 och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Aha då måste ni ha en hunddusch i tvättstugan! :strong:
Liten hund så det räcker med en stor vask :)

P peterj66 skrev:
Liten hund så det räcker med en stor vask :)
Hej!

Jag är ganska okunnig när det gäller sånt här, men en fråga som dök upp är sovrumsdörrarna.
Jag har fått för mig att sovrumsdörrar ska vara utåtgående om möjlighet finns. Kan vara av urtrymmningsskäl.
Hoppas det finns någon som är insatt och som kan svara på detta.

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Hej!

Jag är ganska okunnig när det gäller sånt här, men en fråga som dök upp är sovrumsdörrarna.
Jag har fått för mig att sovrumsdörrar ska vara utåtgående om möjlighet finns. Kan vara av urtrymmningsskäl.
Skulle säga tvärtom, sovrumsdörrar är i regel inåtgående :)

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
Senaste rev. ser jättefint ut!
Här kommer ytterligare en "tankenöt".
Jag skulle flyttat dörr till badrummet för att få den närmare sovrummen och slippa behöva gå in mot hallen.
Flyttat dörr ut mot söder (i köket) närmare matplats (alt. bytt ut fönster vid matplats), flyttat diskbänken där dörren var. Blir då en "köksö" kvar, det ger något lättare tillträde till uteplatsen från både allrum/matplats och funkar även från köksdelen. vilket ger möjlighet nå matplatsen från två håll så man inte "springer" in i varandra när flera befinner sig i köket.
Hur ni än gör blir det ett härligt hus för er
Skiss över husplan med kök och badrum, föreslagna ändringar med flyttad dörr och köksö markerade.
Skapa konto

• Gilla
peterj66
  • Laddar…
Utifrån den senaste planritningen hade jag gjort lite förändringar.

Badrumsdörren hade jag haft ut i korridoren istället.
Tvättstugan hade jag lagt där entrén är
Mellan vardagsrum och entré hade jag placerat wc/klk.

Handritad planritning som visar en möjlig omstrukturering med badrum, tvättstuga och wc/klk.
Skapa konto

• Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Hej!
Det är inåtgående på alla sovrum på min tillgänglighets pdf så därför har jag kört på inåtgående för sovrummen

T Tmy skrev:
Senaste rev. ser jättefint ut!
Här kommer ytterligare en "tankenöt".
Jag skulle flyttat dörr till badrummet för att få den närmare sovrummen och slippa behöva gå in mot hallen.
Flyttat dörr ut mot söder (i köket) närmare matplats (alt. bytt ut fönster vid matplats), flyttat diskbänken där dörren var. Blir då en "köksö" kvar, det ger något lättare tillträde till uteplatsen från både allrum/matplats och funkar även från köksdelen. vilket ger möjlighet nå matplatsen från två håll så man inte "springer" in i varandra när flera befinner sig i köket.
Hur ni än gör blir det ett härligt hus för er
[bild]
Problemet med den kökslösningen är att tillgänglighetskraven säger att det måste finnas en vask i anslutning till spisen med obruten bänk emellan. Annars är det en intressant lösning som ger mer rörelsefrihet.

Jag ycker att planritningen nu ser väldigt trevlig ut. Det är välgörande att se någon som inte försöker lösa alla behov med "extra allt" i form av yta och olika rum med specialfunktioner, utan faktiskt tänker till innan bygget för att få plats med allt så yteffektivt som möjligt.

Jag har nog egentligen inget att tillägg, utan vill bara hejja på bygget, utom kanske en fundering kring de fönster som inte är fönsterdörrar eller golv-till-tak:

Många "katalog"-hus har rektangulära fönster, mycket av byggekonomi. Ska huset byggas i sektioner och skeppas till byggplatsen blir det billigare och enklare att ha fönster som inte går så högt upp på väggen. Då behöver man inte använda så mycket material, eller tanke, på att få till rätt bärighet för takstolar.

Som ni bygger har ni inte det problemet, utan ni anpassar på plats själva, och ska därtill mura upp huset (ingen träregelstomme med putsade skivor). Min tanke är alltså att satsa på högre fönster. Det finns forskning som visar att folk upplever mer livskvalitet och högre boendestandard när de har fönster som är höga (men som kan vara smala) så att de kan se både mark och himmel enkelt.

Mitt tips är alltså att satsa på fönster som löper högre upp i fasaden, snarare än som det vanliga är idag, mer kvadratiska.

Kanske går det att göra samma med fönsterdörrarrarna/tak-till-gov fönstren? Kan de kanske fås att gå hela vägen upp till takskägget?

Det blir inga större tillägg på priset för den extra glasytan, men ni kommer få mer känsla av rymd och himmel på så vis, och ert hus kommer både anknyta till lokala bygggnadstraditioner och stå ut mer positivt estetiskt.

• Gilla
matso100 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.