Byggahus.se
Vi har precis flyttat in i vår gård i december och jag planerar att odla lite grönsaker. Var köper jag bra och billiga fröer? Behövs inget avancerat utan helt vanliga grönsaker. Tids nog kan det bli dags för lite spännande sorter.

Menar du fröer för kommersiell odling eller för hobbyodling?

Fröbanken.se

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Menar du fröer för kommersiell odling eller för hobbyodling?
Otydligt av mig. Hobbyodling, gärna prisvärda.

Då har du fått många bra länkar ovan men det brukar löna sig att jämföra de enskilda fröna och titta på hur många frön det är i påsarna. Även frakt är en faktura.
Impecta och Weibulls har många sorter om man vill ha speciella namnsorter.

Vad vill du odla?

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Minns när jag var yngre och cyklade runt och sålde fröer. Då var det Bröderna Nelson som gällde.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Då har du fått många bra länkar ovan men det brukar löna sig att jämföra de enskilda fröna och titta på hur många frön det är i påsarna. Även frakt är en faktura.
Impecta och Weibulls har många sorter om man vill ha speciella namnsorter.

Vad vill du odla?
Jag ska ta och jämföra. Det kan ju bli ganska stor skillnad om man ska köpa kanske 40 olika fröpåsar. Får starta min lista över vilka grönsaker jag är intresserad av först.
Tack för hjälpen!

Så är det - och 40 fröpåsar kommer man ju upp i förvånansvärt snabbt. :love: Jag tänker alltid att "i år ska jag inte fröså så mycket"... :rofl:
Mitt tips är att välja sorter som man verkligen vill odla. Namnsorter kan vara väldigt olika och satsa på de sorter som verkar intressanta, lätt odlade, god eller roliga, eller vad man nu kan har kriterier för de olika grönsakerna man odlar.
Odla gärna lite blommor bland grönsakerna också, de främjar pollinering och dessutom gör det grönsaksodlingen vacker. Ringblommor, är lätt och vackert att odla och som bonus ätbart. Slinger- och busk-krasse och tagets är också ätbara och väldig goda. Dessutom kan man skörda frön sedan så att man aldrig behöver köpa frön.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Så är det - och 40 fröpåsar kommer man ju upp i förvånansvärt snabbt. :love: Jag tänker alltid att "i år ska jag inte fröså så mycket"... :rofl:
Mitt tips är att välja sorter som man verkligen vill odla. Namnsorter kan vara väldigt olika och satsa på de sorter som verkar intressanta, lätt odlade, god eller roliga, eller vad man nu kan har kriterier för de olika grönsakerna man odlar.
Odla gärna lite blommor bland grönsakerna också, de främjar pollinering och dessutom gör det grönsaksodlingen vacker. Ringblommor, är lätt och vackert att odla och som bonus ätbart. Slinger- och busk-krasse och tagets är också ätbara och väldig goda. Dessutom kan man skörda frön sedan så att man aldrig behöver köpa frön.
Tack för att du tar dig tid att utveckla dina tankar om detta. Jag är ganska ny på området, håller på att läsa på för fullt. Ringblommor, krasse och tagetes står redan på listan. Jag kikar mycket på beskrivningen på sorterna, lättodlad är en favorit, om jag kan lagra (stå kvar, jordkällaren, frysa in) det jag odlar likaså. Jag ska även vara noga med att enbart välja sådant jag vet att jag eller familjen gillar.

I år blir det mest direktsådd, nästa år är målsättning att förädla en del, året därpå tänkte jag ha försökt spara en del frön från mina egna odlingar. Vi får se hur det går med ambitionerna.

• Gilla
  • Älska
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Nu har Lidl fröpåsar och de är riktigt billiga, annars kan jag rekommendera ett besök i en polsk handelsträdgård, galet billigt. 1,5 meters fruktträd för 80 kr. fröpåsar nästan gratis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.