Byggahus.se

Vart ska jag börja?

1. marjon
    Medlem · 1 inlägg

marjon

Medlem
    Hej

Jag har under många år önskat att bo i ett hus, med en liten tomt. Där jag kan odla mitt egna mat, lite som att ha en kolonilott på tomten, men samtidigt få plats med en liten trädgård. För mig spelar det inge roll om boytan är 30m², om jag kan få plats med ett garage eller ett extra attefallshus, Det är till med med så att ett attefallshus hus. skulle räcka.

Men jag vet inte vart jag ska börja. Jag har inte råd att låna 3-4 miljoner. För att bosätta mig utanför Stockholm. Jag försöker fiska efter hus runt 1 miljon. Som jag kan fixa själv, då jag är lärling som rörmokare.

Min fråga är vad är den billigaste lösningen.
    1. köpa gammalt hus och renovera.
    2. bygga ett hus i timmer utan el.
    3. köpa en sommarstuga och bygga ut den.
    4. köpa tomt och bo olagligt, med en permanent husvagn.

Jag trivs inte alls att bo i stan, jobba är en sak, men jag vill närmare naturen. Som är mitt stora intresse.

• Laddar…
  2. P
    Husägare · Värmlänning vilse i Storstockholm · 747 inlägg

p.lundgren

Husägare
    Välkommen till forumet

Om jag förutsätter att du bor runt Stockholm så måste du ju byta pengar mot tid om du ska ned till runt en miljon. Dvs det billigaste/bekvämaste är att köpa ett hus på en friköpt tomt en bit från Stockholm och pendla. Och ska du bli rörmockare så kan du säkert få jobb närmare bostaden än Stockholm

Alt 2 är nog inte direkt gratis.
    Köpa en sommarstuga och bygga ut är inte heller grattis om jag säger så.
    4. Verkar både osäkert och opraktiskt, men är säkert billigast i monetära termer.

• Laddar…
  3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 504 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det finns stora delar av Sverige där man kan få ett drägligt boende för de pengar du pratar om. Stockholm är dock inte ett av dem.

Så fundera på var du kan tänka dig att bo. Stora städer ger högre priser, motsatsvis är inlandet generellt billigare än vid kusten.

• Laddar…
  4. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 872 inlägg

Appendix

Husägare
    Jag tittade på fritidshus med lite bättre standard. Vill man ha ett åretruntboende för under miljonen får man lägga sig 1,5 timme från sthlm.
    Det finns områden utanför Älvkarleby där det finns billiga hus. Heby, Norra roslagen med mera.

Det är bara skapa ett filter på hemnet med sina önskemål och börja titta på objekt och gå på lite visningar.
    Se även till att ha bolånelöfte och handpenningen klar. För ibland kan man få riktiga fynd om man är beredd göra affär hyffsat snabbt
    (Se bara få med besiktningsklausul i kontraktet).

5. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    3-4 miljoner så köper man ett helt kvarter på andra ställen än i Fjollan, om man gillar naturen, ska man väl så långt därifrån som möjligt? Åk norrut/innåt..underbara människor, ingen stress, fin natur, lååååga priset och stort urval..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.